Ancistrusyngel - hur överleva?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raggsockan
    • April 2007
    • 644

    Ancistrusyngel - hur överleva?

    Jag har fått ancistrusyngel i helgen. Först så upptäckte jag bara en och senare idag så var den borta. Jag och min äldsta dotter bestämde oss för att titta i pumpen. Där ser vi två yngel.- Släpper dom lösa var på min andra fiskar jagar dom. Tror att den ena hamnade tillbaka i pumpen medan den andra for som ett skott till andra sidan akvariet.

    Hur får jag dom att överleva sin först tid?
  • BlueJ
    • January 2008
    • 261

    #2
    säkert några som överlever tänk på att det brukar bli mycket yngel när väll de kommit igång
    The nicest person is nott always the winner

    Kommentar

    • Raggsockan
      • April 2007
      • 644

      #3
      Jo. Har haft två kullar men ingen som kommit ut innan dom blivit uppätna inne i grottan.

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Hur ser din pump ut då?
        Kan du inte låta dom få vara kvar där?
        Senast redigerad av Gäst; 09 September 2008, 12:43. Anledning: Glömde ett helt ord i ren hast...

        Kommentar

        • Raggsockan
          • April 2007
          • 644

          #5
          Det är en inbyggd pump/filter. Jo jag funderar att låta dom vara där för idag såg det ut så här
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Ajdå!
            Om du har en Juwel eller liknade storlek på pump så kan de utan problem vara i pumphuset i ca 14 dagar. Mina kryper in och ut själv i mina Juwel.
            En gång i veckan lyfter jag ut de som jag anser är tillräckligt stora eller som jag misstänker har blivet för stora för att själv ta sig ut genom hålen.

            Kommentar

            • Raggsockan
              • April 2007
              • 644

              #7
              Jo det är en Juwel som jag har. Den ena låg gömd bakom ett blad mot glaset.
              Behöver jag "rädda" kakaduan? Hon har sett ut så hela dagen.

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Menar du med malen i munnen?

                Kommentar

                • Raggsockan
                  • April 2007
                  • 644

                  #9
                  Njae den är nog död sedan länge. Men jag tror inte att ynglet får plats i hela kakaduans magen därför sticker den ut ur munnen. Samma längd sticker ut sen i morse.

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Jo men det var cikliden jag menade.
                    Den kan ju faktiskt ha fastnat där. Eller så är din ciklid för glupsk för att släppa taget. Avvakta nån timme till, inte mycket mer att göra.
                    Du kan ju prova att mata med något för att se om den ev, byter föda o släpper taget om malen.

                    Kommentar

                    • Raggsockan
                      • April 2007
                      • 644

                      #11
                      Ja det har jag. Jagade henne och fick faktiskt tag i henne och provade att peta på henne för att se om hon släppte med det gjorde hon inte.

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        Malens taggar kan ju faktiskt ha fällts ut i försvaringsyfte och nu sitter den fast i hennes mun som en krok.
                        Borde dock lösas upp efter ett tags föruttnelse, jag hade bara avvaktat...

                        Kommentar

                        • Raggsockan
                          • April 2007
                          • 644

                          #13
                          Okej. Tänkte mest om den stackars honan gick och dog bara för att denne har något stort i käften.

                          Kommentar

                          • Guest

                            #14
                            Nej stryker med gör de sällan.
                            Men förhoppningsvis så har hon lärt sig en läxa nu..
                            Vet att jag hade en silverhaj för nåt år sen som hade en bit stor pellets i munnen i över ett dygn. Han vägrade släppa den...Matvrak!

                            Kommentar

                            • Raggsockan
                              • April 2007
                              • 644

                              #15
                              Haha..
                              Har tittat till flera gånger men jag ser inte henne sen jag jagade henne sist mitt på dan. Hoppas bara att hon gömt sig bra.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...