Få Ancistrus till att leka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pautwiik
    • September 2008
    • 4

    Få Ancistrus till att leka

    Har läst om många olika sätt att para ancistrus här på forumet, men vad är absolut bäst något särskillt man skall tänka på?


    Är det möjligt när karet är fullt av malawi ciklider och andra "malar" som tex gibbiceps, eller ska jag helt enkel försöka para dem i ett eget kar.


    stämmer det att 2 honor till en hane är en bra kombination?

    hittar bara mindre Ancistrus i djuraffärerna, hur lång tid tar det innan de bli lekogna och man kan se skillnad på könen?

    Tacksam för svar!
    Senast redigerad av Pautwiik; 07 September 2008, 21:40.
  • KoiKe
    • March 2008
    • 331

    #2
    Ursprungligen postat av Pautwiik
    Har läst om många olika sätt att para ancistrus här på forumet, men vad är absolut bäst något särskillt man skall tänka på?


    Är det möjligt när karet är fullt av malawi ciklider och andra "malar" som tex gibbiceps, eller ska jag helt enkel försöka para dem i ett eget kar.


    stämmer det att 2 honor till en hane är en bra kombination?

    hittar bara mindre Ancistrus i djuraffärerna, hur lång tid tar det innan de bli lekogna och man kan se skillnad på könen?

    Tacksam för svar!

    Har har 2 malpar...2 små å 2 stora...dom 2 små (6-7cm kanske) har jag i ett 100liters kar med rätt bra genomströmning osv å dessa malarna leker så fort dom kan..knappt en månade mellan lekarna tror jag....sen har jag de stora paret (hona 13cm +hane 10cm)i mitt 500liters malawikar å här har dom bara lekt vad jag vet en gång på 3-4 månader, om de beror på att malarna inte vill eller att dom inte får vara ifred vet jag inte för annars är de samm kriterier här som i de lilla.... jag tycker de är bäst med ett yngelkar som de bara är småfisk i å enbart en malsort..
    Små trånga grottor tycker dom om att leka i
    å har dom börjat leka slutar dom inte i första taget
    väldigt lätt lekta

    2 honor å en hane är kalas

    Angående hur lång tid de tar vet jag inte..har aldrig tänkt så långt så de får nån annan svara på men skulle nog tippa på runt 5-6 månader minst
    runt 5-6 cm behöver dom vara för att dom ska vara mogna å man ska se borsten på hanens huvud

    nån som har nått annat å komma med kan ju göra de
    min uppfattning av malarna i alla fall

    Kommentar

    • MK57
      • September 2006
      • 197

      #3
      Eller har man 2 hannar 6 honnor så blir det massa yngel
      Diskus+malar=skoj

      Kommentar

      • Pautwiik
        • September 2008
        • 4

        #4
        Tackar, ska försöka få dem till lek, köpte några stycken idag

        Kommentar

        Arbetssätt...