skumt beteende på min golden nugget

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikey13
    • October 2007
    • 465

    skumt beteende på min golden nugget

    Halloj!

    som rubriken säger så har min underbara golden nugget börjat bete sig lite konstigt. Igår for den runt innerfiltret varv efter varv under största delen av dagen och idag far den fram över framrutan som en tok. stannar en liten stund för att sen ta samma runda igen och så håller den på......
    Den är ca 1 år gammal och bor just nu i ett 200L akvarium. vattenbyte gjordes för 3 dagar sedan ca 30% och jag gör så varje vecka. Jag kan inte se att den ser annorlunda ut på kroppen eller så. Malen är ca 8cm utan stjärtfenan.
    Någon som har någon idé vad det kan vara?
    ska den få flytta till mitt större akvarium? (375L)

    Tacksam för hjälp med min ögonsten, det skulle vara en katastrof om något hände med den
    __________________________________________
    Mitt 720L projekt
    375L Inbyggt i väggen-projekt
  • mikey13
    • October 2007
    • 465

    #2
    Har lagt upp en liten film på malen, så här pågår det och har gjort i 2 timmar hittills idag. samma ställe och alltid högervarv?

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
    __________________________________________
    Mitt 720L projekt
    375L Inbyggt i väggen-projekt

    Kommentar

    • mikey13
      • October 2007
      • 465

      #3
      ingen som har något förslag?
      börjar bli orolig, han beter sig väldigt nervöst....
      __________________________________________
      Mitt 720L projekt
      375L Inbyggt i väggen-projekt

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Halloj!
        Jag vet inte om mitt svar här lugnar ner dig en smula - men, jag har också Golden Nuggetar i ett av mina kar. Faktum är att jag sett detta beteende hos mig också. I mitt (eller malens) fall här, så snurrade den runt en rotände som var lutad mot bakglaset, runt, runt, runt åt samma varv i flera timmar - som din mal.
        Jag tror att fiskar ibland kommer in i någon sorts "trans"-tillstånd då de inte riktigt vet vad de skall hitta på. Djur i fångenskap gör ju ofta på detta sättet - om man t.ex. jämför med djur som sitter i för trånga burar o.s.v.
        Nu kanske inte detta går att jämföra med fiskar men det kan kanske vara något liknande.
        Nåväl min GN gjorde så här några dagar med jämna mellanrum och lade sedan av. Har du fler G. Nuggets? Jag vet iallafall att ett par av de andra Nuggetarna uppehöll sig i näheten av den "cirkulerande" malen och nästan tycktes vara intresserade. Kanske vill malen/arna förmedla något när de gör såhär - antingen till andra malar eller helt "allmänt"...?
        Jag tror inte din mal är sjuk på något vis och rekommenderar dig att helt enkelt låta det hela bero. Jag tror inte du skall "greja och dona" med den, det blir den nog enbart strssad av. Min mal slutade med sitt knasiga beteende efter några dagar och det tror jag din gör också.
        Se bara till att malarna har bra vatten och massor av gömställen att vara i. Kanske kan du gen den något gott att äta, som får den på andra tankar. T.ex. några goda algtabletter eller liknande!

        Kommentar

        • mange016
          • May 2006
          • 341

          #5
          Tycker du ska vara glad att den är framme och visar sig överhuvudtaget. Sj har jag en "snowball" som jag nästan aldrig ser, ligger jämt i sin håla och göra nada, kommer KANSKE fram ibland när det är mat på G en inte annars

          Kommentar

          • mikey13
            • October 2007
            • 465

            #6
            Hejsan! tack för svaren, blev genast lite lugnare.
            Kommer att hålla ett litet öga på honom de kommande dagarna för att se hur det utvecklar sig.
            Bra vatten och mycket gömställen finns, så det är nog inga problem.
            ska ge dom lite att tugga på så får vi se
            Har bara en nugget i akvariet, ska man ha fler? läste någonstans att dom kan bli aggressiva mot hanar av samma art.
            har nog haft lite tur med min nugget så tillvida att den är framme väldigt mycket.
            /Mikey
            __________________________________________
            Mitt 720L projekt
            375L Inbyggt i väggen-projekt

            Kommentar

            • mikey13
              • October 2007
              • 465

              #7
              Hmm, idag är min nugget precis som vanligt igen. känns riktigt bra att han verkar må bra . livet känns lättare igen....
              __________________________________________
              Mitt 720L projekt
              375L Inbyggt i väggen-projekt

              Kommentar

              Arbetssätt...