Lämna rom av Sturisoma Festivum?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    Lämna rom av Sturisoma Festivum?

    Såg precis att grenmalshanen i mitt kar sitter och vaktar rom. Jag är inte helt spiksäker på arttillhörigheten, men det är förmodligen en Sturisoma Festivum. Hanen har i flera dagar envisats med att sitta på samma svärdsplanteblad och har inte visat sig ens vid matdags. Jag har dock inte sett att det är rom han vaktar förrän idag. Det är stora mörka romkorn som alltså troligen har suttit på bladet i några dagar redan.

    Vad är bästa strategin nu? Lämna kvar rommen och låta hanen sköta fläktandet och sen hoppas på att ynglen klarar sig själva? Skära av bladet och lägga i t.ex. en flytande yngelkasse för att föda upp ynglen under mer konrtollerade former och kontrollerad utfodring mm? Jag har använt båda metoderna med andra arter tidigare, men detta är sturisomarompremiär.

    Någon med erfarenheter som har några bra tips? Klarar ynglen sig på alger i karet eller bör de specialutfodras?
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #2
    Sturisouma yngel är inte det lättaste. Det beror ju lite på vad du har för andra fiskarter i karet som kan tänkas utgöra ett hot. Men om detta är första gången tycker jag att du ska försöka malarna klara det själva. 3-4 gången kan du pröva med yngelkasse.
    / Rickard

    Kommentar

    • isolapojken
      • November 2004
      • 143

      #3
      Övriga invånare i karet är Corydoras, Otocinclus och Svarta neontetror. Antar att tetrorna utgör det största hotet.
      Har letat på nätet och mycket riktigt verkar det vara lite småknivigt att få yngel att äta och växa.
      Då testar jag att lämna ynglen åt sitt öde i stora karet denna gång. Ska man försöka utfodra på nåt sätt, eller ska man hoppas på att ynglen själva hittar den mat de behöver?

      Kommentar

      • rick
        • April 2005
        • 1012

        #4
        Om de nu blir yngel så lever dom på sin gulesäck dryga veckan. Sedan kan du stödmata med krossade ärtor,hackade maltabletter och cyclops,
        / Rickard

        Kommentar

        • isolapojken
          • November 2004
          • 143

          #5
          Imorse hade romen börjat kläclas. Det första jag såg på morgonen var en tetra med ett yngel som stack ut ur munnen... Ingen bra start. Efter lite letande hittade jag dock ett tjugotal yngel på olika ställen i karet. De flesta (av de jag hittade) hade satt sig högst upp vid ytan längs akvarierutorna. Några hade till och med letat sig in bakom BTN-bakgrunden där de iofs är skyddade från predation och även har en hel del "gugg" på filtermaterialet som kanske kan fungera som matkälla när gulesäcken tryter.
          Tänkte prova olika strategier med olika yngel för att se om nån fungerar bättre än de andra inför framtida kullar.
          Några yngel ska få vara kvar i stora akvariet och klara sig på egen hand, några andra ska få vara bakom BTN-bakgrunden (woodrock) och äta gugg på giltermaterialet samt bli stödutfodrade enligt förslag, och sista gruppen yngel ska få vara i en yngelkasse där man har lite bättre koll på dem. Vi får väl se hur det går...
          Det blir nog även att sätta upp ett odlingskar för att göra ett lite mer förberett försök till framtida kullar...

          Kommentar

          • rick
            • April 2005
            • 1012

            #6
            Hur har det gått hittils?
            / Rickard

            Kommentar

            • isolapojken
              • November 2004
              • 143

              #7
              Jodå, än så länge är nog alla yngel kvar. Jag skulle iofs tro att de fortfarande lever på gulesäcken, men nu kommer väl den kritiska perioden när de ska hitta egen mat.
              Ynglen är nu lite utspridda. Jag tror nästan mest på de som är bakom BTN-bakgrunden då det är mest alger och gugg där samt inga tetror.
              Igår matade jag tetrorna med Corydoras-ägg (vill inte ha fler yngel av Corydoras så jag brukar förstöra alla ägg), men tetrorna missade några som ramlade ner på botten i karet. Såg faktiskt ett sturisomayngel sitta och äta(?) på ett romkorn. Det kan väl iofs hända att det bara råkade sitta där...
              Inväntar nu spänt de närmsta dagarnas utveckling.

              Kommentar

              • isolapojken
                • November 2004
                • 143

                #8
                En liten uppdatering och utvärdering.
                Sedan första inlägget i denna tråd för två månader sedan har hanen i princip ständigt haft rom att vakta. Han har varit romfri i max ett par dagar under denna tiden. Det är två honor i karet som lägger rom om vart annat. Ibland lägger de ny rom på de bladet som hanen redan sitter och vaktar rom på. Så det är ofta ägg i två olika utvecklingsstadier på samma blad. All rom blir dock befruktad som den ska av hanen.

                Just nu sitter hanen på ett svärdsplanteblad och fläktar kull nummer åtta(!).

                Från första kullen är det bara en överlevare. Den är dock 5-6 cm stor och har börjat få fina stjärtspröt, så det är kul!

                I början var det väldigt dålig överlevnad bland ynglena. Sedan kull 5 har jag dock använt en nätkasse i akvariet som dessutom får ökad vattengenomströmning via en slang från en fluval 1. Ynglena har ständig tillgång till mat i form av spetskål, squash eller annan grönsak. Därtill en hel del blad och dylikt från växter som förhoppningsvis har en viss algfilm på sig. Denna taktik för mig varit överlägset bäst och nästan alla yngel har överlevt sedan denna taktik införts. Så min rekommendation till andra med Sturisoma-yngel är att köra på yngelkasse eller dylikt och ge ynglen ständig tillgång till grönsaker.
                De yngel som lämnats i akvariet har försvunnit. Uppätna eller ihjälsvultna....

                Kommentar

                • Janne E
                  • December 2007
                  • 261

                  #9
                  Man kan också läsa lite om dem här http://www.goc.se/j/index.php?option...ling&Itemid=64

                  Mvh Janne

                  Kommentar

                  Arbetssätt...