Vilka Malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Vilka Malar

    Har två st. malar som jag har blivit osäker på vad det är för sort. Den ena köpte jag för 6 år sedan som GuldPleco. Tittade i min akvariebok, och den ser inte alls ut som Guldplecon på bilden där. Den har vita prickar på huvudet, och är mer Gulorange en min. Min är mer Gulbrun ensfärgat. Är det någon som kan identifiera den genom bilden nedan?



    den andra har jag inte haft så länge men jag tror det är en Hypostomus Plecostomus, alltså en vanlig Plecomal. Men den har svagt rödfärgade fenkanter.Det vore jättefint om någon kunde identifiera den också.



    Tacksam för svar
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Teckningen stämmer inte riktigt överens, men båda är antagligen denna art och att din albino är en odlingsvariant: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1004
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Teckningen stämmer inte riktigt överens, men båda är antagligen denna art och att din albino är en odlingsvariant: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1004
      Ja men då är det ju Hypostomus plecostomus som jag trodde då
      Den andra kan mycket väl vara en framodlad variant, men det vet jag inte.

      Men den vanliga Plecon som jag har är mörkt brunsvart, och den på bilden påminde mer om en Gibbiceps tyckte jag

      Tack iallafal för ett snabbt svar.
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nja, läs här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=323 om H.plecostomus. Nu är jag ute i gränstrakterna på min kunskap om dessa malar, dels så är jag inte så väldigt förtjust i just dessa och då lär man sig inte så mycket heller.
        Att släktet Hypostemus, Pterygoplichthysoch Liposarcus har varit ganska rörigt gör inte saken bättre heller, men Janne.E och Lutt vet nog mer om dessa.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Nja, läs här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=323 om H.plecostomus. Nu är jag ute i gränstrakterna på min kunskap om dessa malar, dels så är jag inte så väldigt förtjust i just dessa och då lär man sig inte så mycket heller.
          Att släktet Hypostemus, Pterygoplichthysoch Liposarcus har varit ganska rörigt gör inte saken bättre heller, men Janne.E och Lutt vet nog mer om dessa.
          Guldplecon ser exact ut sådär tack så mycket
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • Guest

            #6
            Hypostomus plecostomus

            Som i Zoopets artregister så är denna art inte vanlig i handeln. De arter som säljs under Hypostomus plecostomus är vanligtvis Pterygoplichthys pardalis, Pterygoplichthys disjunctivus och Pterygoplichthys gibbiceps.

            Jag pratade lite med Janne_E för några månader sen om fenomenet plecostomus och han trodde att bl.a. Hypostomus plecostomoides var den som var inblandad i detta misstag och att det var den arten vi höll förr. Dock har jag ingen erfarenhet om det eftersom jag inte har varit med i matchen så länge.
            Senast redigerad av Gäst; 29 August 2008, 22:48.

            Kommentar

            • Janne E
              • December 2007
              • 261

              #7
              Hypostomus plecostomoides är säkerligen den art som är upphov till handelsnamnet "Pleco", den började importeras från Colombia tidigt och importeras fortfarande, fast man ser den inte så ofta ute i akvarie butikerna. Hypostomus plecostomus har kanske aldrig importerats, möjligtvis någon enstaka gång under 60-70 talet.

              H. plecostomoides såldes länge och kanske gör det fortfarande under det felaktiga namnet H. plecostomus.

              Mvh Janne
              Senast redigerad av Janne E; 29 August 2008, 22:34. Anledning: Felstavning

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                Ursprungligen postat av Janne E
                Hypostomus plecostomoides är säkerligen den art som är upphov till handelsnamnet "Pleco", den började importeras från Colombia tidigt och importeras fortfarande, fast man ser den inte så ofta ute i akvarie butikerna. Hypostomus plecostomus har kanske aldrig importerats, möjligtvis någon enstaka gång under 60-70 talet.

                H. plecostomoides såldes länge och kanske gör det fortfarande under det felaktiga namnet H. plecostomus.

                Mvh Janne
                När jag köpte den för ca. 6 år sedan, så såldes den som Guldpleco, de hade inget annat namn på den, det kanske är så att jag har en liten raritet hemma, som inte så många andra har
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Den gula är säkerligen en albino, och troligtvis samma art som den mörka, de som brukar säljas som "vanlig pleco" eller drakmal. De latinska namnen ska jag inte gissa på, eftersom det verkar rörigt vilken som egentligen är den "vanliga plecon".
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Janne E
                    • December 2007
                    • 261

                    #10
                    Ursprungligen postat av ciklidtok
                    När jag köpte den för ca. 6 år sedan, så såldes den som Guldpleco, de hade inget annat namn på den, det kanske är så att jag har en liten raritet hemma, som inte så många andra har
                    Nej, båda dina malar är precis som Lutt skrev: Pterygoplichthys pardalis, en normalfärgad och en albinovariant (Guldpleco), alla Loricariider kallas på engelska för "Pleco" så det är inte bara ett svenskt handelsnamn.

                    Mvh Janne

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Och kollar man en av listorna som affärer köper in fisk från står det "Plecostomus" och med det latinska namnet Hypostemus plecostomus, så det är inte lätt för affärerna heller.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Och kollar man en av listorna som affärer köper in fisk från står det "Plecostomus" och med det latinska namnet Hypostemus plecostomus, så det är inte lätt för affärerna heller.
                        Imazo har iaf skärpt sig rejält och man blir lite glad över att det står Pterygoplichthys pardalis och Ancistrus sp. istället för Hypostomus plecostomus och Ancistrus dolichopterus.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lutt
                          Imazo har iaf skärpt sig rejält och man blir lite glad över att det står Pterygoplichthys pardalis och Ancistrus sp. istället för Hypostomus plecostomus och Ancistrus dolichopterus.
                          Nja, det var liksom den listan jag läste.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • ciklidtok
                            • March 2005
                            • 1466

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Nja, det var liksom den listan jag läste.
                            Kollade på affärena som jag brukar handla på, och på alla lappar står det H.Plecostomus Eller också det svenska handelsnamnet ex. Clownpleco, vanlig Pleco etc.etc.

                            Förvirrande frågar du mej. Och i synnerhet svårt för sånna som mej som inte har haft det interesset tidigare, jag har haft malar som algätare i alla år. Sedan vilka sorter det är, har jag väl inte varit så interesserad av. Det är nu på senare tid jag verkligen har börjat inse att det igentligen finns hur många olika som helst
                            720L SA-/CA. Övriga
                            375L Biotop, skalarer
                            275L Malawi
                            240L Blandat


                            Kommentar

                            Arbetssätt...