Ancistrus, skäggmunsmal - yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • konancy
    • August 2008
    • 2

    Ancistrus, skäggmunsmal - yngel

    Tjenare!

    Egentligen är det sonen som undrar, men mamma får ställa frågorna...
    Hans Ancistrus - skäggmunsmal, har fått yngel igen. Förra gången så överlevde bara en i hans vanliga akvarie (kommer inte ihåg antal liter... 150 eller nått sånt). Denna gången såg vi äggen som honan lagt och hanen vaktade, så vi la över dom i ett litet 30 l akvarium. Dom har kläckt och det finns ca 10-15 som vi har sett.
    Nu till frågan. Det ser ju ut som om det inte finns några fiskar där i över huvudtaget. Kan man lägga i Guppys, platys, eller black molly, utan risk att dom käkar upp dom små ynglena?

    Han fyller nämnligen 11 år imorgon, och det vore roligt att ge honom några nya firrar till det akvariet när det ändå är igång. Eller har ni några förslag?
  • linda.n
    • March 2008
    • 459

    #2
    Jag tror det är lugnt! hanen vaktar noga sina yngel. Bara det inte är för stora rovgiriga fiskar. jag har haft mollys, guppys och neontetror tillsammans med mängder av ancistrusyngel. Då låg ynglena i en stor snäcka

    Platys har jag erfarenhet av att de är rätt heta på gröten och kan kanske störa men så länge de är någorlunda skyddade är risken liten.

    Var finns ynglena nu? I någon hålighet eller fria ute i vattnet?
    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Risken finns men isf borde du nog köpa Endlers Guppy till honom. De tenderar att vara lite bättre på att inte äta yngel.

      Annars kan ju en häftig grotta vara nåt som gynnar både sonen och Ancistrusynglen
      Finns många häftiga varianter, allt från skeppsvrak till bilar
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • konancy
        • August 2008
        • 2

        #4
        Tack för era svar!
        Just nu så håller ynglena till i en liten döskalle, på insidan av den.

        Då får det bli några guppys, och kanske nån rolig grej att sätta i.

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av konancy
          Tack för era svar!
          Just nu så håller ynglena till i en liten döskalle, på insidan av den.

          Då får det bli några guppys, och kanske nån rolig grej att sätta i.
          Observera att Guppy är glupskare än Endlers Guppy .. Hoppas ni får en trevlig födelsedag
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          Arbetssätt...