Mina otocinclusar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Mina otocinclusar

    Jag har satt fem ottosar i mitt 720 liters för knappt en månad sedan. Sedan dess har jag sett max 4 på en gång på olika håll i karet (trodde faktiskt att jag förlorat den femte), men idag såg jag alla 5 efter att jag gjort ett delvattenbyte och tillsatt lite torvextrakt. Jag inte bara såg alla 5 på en gång utan de höll ihop jättetajt.

    Klicka på bilden för större version

Namn: ottosar1.JPG
Visningar: 1
Storlek: 158,7 KB
ID: 2177507

    Klicka på bilden för större version

Namn: ottosar2.JPG
Visningar: 1
Storlek: 168,8 KB
ID: 2177508

    Jag vet inte om det var torvextraktet som fick dem att bete sig så här.

    När jag tittar på bilderna tycker jag att mina ottosar är lite magra.
    Hur skall jag utfodra dem utöver det de hittar i karet?

    De får algtabletter, vilket de gillar, och jag lägger olika grönsaker i karet ett par gånger i veckan. Brysselkål, broccoli, ärtor och gurka verkar de rata.

    Någon som har ett tips på vad dessa sympatiska firrar kan matas med utöver algtabletter?
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Jag fick tips från min lokala fiskhandlare om ett foder som heter Tropical SuperTabin B till mina botior, som är sjunkande pellets, lite större än granulat. Kanske är något sånt du letar efter?

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Ursprungligen postat av Johanski
      Jag fick tips från min lokala fiskhandlare om ett foder som heter Tropical SuperTabin B till mina botior, som är sjunkande pellets, lite större än granulat. Kanske är något sånt du letar efter?
      Fast Botior och Ottosar äter inte samma mat . Botior kött och Ottosar alger .

      Jag tycker inte dina Ottosar ser smala ut och äter de algtabletter borde det räcka. Men jag har hört talas om algtabletter som man fäster på rutan speciellt för små sugmalar som Ottosar. Har inte själv testat detta men har hört att det är väldigt populärt
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        #4
        Tack för era svar Johanski och Nina82.

        Jag har en otto i mitt lilla kar också och den är mycket rundare om magen än dessa som går i stora karet. Jag hade tre st från början i lilla karet men två har försvunnit på något sätt så det är bara en som går kvar där, vad jag vet. Och jag tror att en ensam otto inte är en lycklig otto.

        Jag har varit i valet och kvalet att antingen skaffa fler till mitt lilla kar eller flytta över den som gå i lilla karet till det stora. Fler ottosar i det stora vill jag definitivt ha. Det låter lugnande att du Nina82 inte tyckte att de var för magra.
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Just det, jag tänkte just på att de är allätare, ignorera mig då TinaM!

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Men å andra sidan så har hon väl
            Otocinclus vittatus - randig otocinclus ?

            De är ju allätare enligt zoopets artbeskrivning, så då håller mitt råd ändå?

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av Johanski
              Men å andra sidan så har hon väl
              Otocinclus vittatus - randig otocinclus ?

              De är ju allätare enligt zoopets artbeskrivning, så då håller mitt råd ändå?
              Njae.. Det står även att de behöver kompletteras utöver alger med tex. frysta gröna ärtor (tinade) och vegetabiliskt tablettfoder. Att det absolut är nödvändigt att den får vegetabiliskt foder
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Ja självklart, men hon undrade vad som också går att utfodra med. Och eftersom de är allätare så lär de väl acceptera de sjunkande pellets jag rekommenderade?

                "Ett foder i tablettform med ett högt innehåll av färska och rena spirulina platensis alger som ger fiskarna underbara färger och vitalitet."

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johanski
                  Ja självklart, men hon undrade vad som också går att utfodra med. Och eftersom de är allätare så lär de väl acceptera de sjunkande pellets jag rekommenderade?

                  "Ett foder i tablettform med ett högt innehåll av färska och rena spirulina platensis alger som ger fiskarna underbara färger och vitalitet."
                  Innehåller det Spirulina är det ju bra. Eftersom jag inte visste vad fodret du tipsade om innehöll och antog att det var kött ber jag så hemskt mycket om ursäkt
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • TinaM
                    • February 2008
                    • 1040

                    #10
                    Kul att ni diskuterar detta.
                    Jag har märkt att ottosarna förutom algtabletter gillar även sk räktabletter. De innehåller väl spirulina? Är ren spirulina ett fullgott foder för ottosar förutom det de hittar i karet?

                    Bör jag rentav främja algtillväxten i karet genom att utsätta den för dagsljus eller öka belysningstiden som nu ligger på 9,5 timmar?
                    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av TinaM
                      Kul att ni diskuterar detta.
                      Jag har märkt att ottosarna förutom algtabletter gillar även sk räktabletter. De innehåller väl spirulina? Är ren spirulina ett fullgott foder för ottosar förutom det de hittar i karet?

                      Bör jag rentav främja algtillväxten i karet genom att utsätta den för dagsljus eller öka belysningstiden som nu ligger på 9,5 timmar?
                      Tycker absolut inte du ska ändra nåt i ditt akvarium. Varken dagsljus eller ökad belysningstid. Det kan nog hellre ge oönskade alger som Ottosar inte äter .

                      Så länge de äter de tabletter du lägger ner behöver du absolut inte oroa dig. Det är fullgott
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      Arbetssätt...