Gibbi eller Ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Avilan
    • May 2006
    • 62

    Gibbi eller Ancistrus?

    Saknar bilder... typiskt nog.

    Köpte en mal häromdagen för att städa vår burk... :P
    Blandade ihop arterna och affären hade också blandat ihop:

    Jag var på jakt efter en ancistrus (men vill egentligen ha en Gibbiceps, men har för litet kar, därav förvirringen i hjärnan). Gick till affären, där jag hade för mig att dom sålde ancistrus "medium storlek", dvs 5-7 cm.

    På tanken stod det mycket riktigt "Medium - Large, 98 kr" men också "Gibbiceps". Min hjärna hade korskopplat och jag reagerade inte på detta. Killen i affären bekräftade också att dom inte blir större än ca 12 cm. Fiskarna i karet var mycket riktigt 6-7 cm, för övrigt.

    Insåg mitt troliga misstag när jag kom hem... Efter att ha jämfört bilder fram och tillbaka så:

    1) Färgen ser ut som en del Gibbi-bilder (mörka fält med ljusa "linjer" i mellan). Ryggfenan ser ovanligt stor ut för en Ancistrus, och ganska skarp i färgen (de bilder jag har sett här på Ancistrus har nästan genomskinlig ryggfena).
    MEN jag har sett andra bilder på Ancistrus Sp. 3 som har skarpt färgad ryggfena.
    Ryggfenan är nästan bara uppfäld när han/hon äter uppockned och verkar då mest ha "fallit ned". Kanske blyg i en ny omgivning (om Gibbiceps) eller?

    2) Inga skäggtömmar, men det kan ju vara en hona.

    3) INGET matchande mönster på magen. Så vitt jag förstår så har alla Gibbisar en mage som matchar resten av kroppen? Den här ser definitvt ut som en Ancistrus på magen.

    4) Färg och "struktur" verkar inte vara någon annan form av Pleco, så jag har uteslutit "vanlig" pleco.


    Blir inte riktigt klok.


    Jaja... Är det en Gibbi så får jag väl annonsera ut den när han når 15 cm eller så, och leta igen efter en ancistrus.
  • Guest

    #2
    Det är stor skillnad på dom, lägg upp en bild bara...

    Kommentar

    • A C-son
      • December 2007
      • 537

      #3
      En baggis att själv jämföra med artregistret annars...
      Inventas vitam iuvat excolussie per artes

      Kommentar

      • Avilan
        • May 2006
        • 62

        #4
        Jag är nu 90% säker på att det är en Gibbiceps. Jag antar att den helt enkelt är så ung att den inte har vuxit ikapp sig (kroppsformen är mer Ancistrus).

        Kommentar

        Arbetssätt...