Jösses vad fort det blev ancistrus-bebisar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guppymatte =-)
    • August 2007
    • 52

    Jösses vad fort det blev ancistrus-bebisar!

    Flyttade över en hona jag fick på köpet med ett begagnat akvarium till min ensamma ancistrus-hanne. Två veckor senare lyfter jag på en grotta, där hanen alltid ville ligga, trots att den egentligen är i minsta laget för honom, och upptäckte till min stora förvåning en hel drös små ancistrusbebisar! Min första tanke var "GRODYNGEL!" eftersom jag var helt oförberedd på att det gick så fort, trots att inga grodor finns i närheten... De båda verkade ju dessutom inte så intresserade av varandra i början (när lyset var tänt i varje fall...). Nu till mina frågor:

    1. Kan ancistrusar verkligen föröka sig så här snabbt ? (Dum fråga egentligen, för hur skulle det annars ha gått till...?). Bättre omformulering: Hur snabbt efter lek "föds" ynglena?

    2. Vad gör man med alla små när de blir större (om man inte vill ha ihjäl dem)? Alla får inte plats som vuxna...

    3. Hur snart kommer nästa kull? Måtte det inte bli samma yngel-explosion som när jag skaffade mina platy...
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    #2
    1. Ja du kan få ancistrus yngel inom 2 veckor.
    2. Du kan sälja av dem till privat personer eller zoo butiker.
    3. De kan variera mellan varje kull, själv har jag haft en hona i mitt kar i ca 2 veckor men hon har inte lekt med någon av hanarna än, så de är olika.

    Kommentar

    • guppymatte =-)
      • August 2007
      • 52

      #3
      Tack för svaret!
      Problemet med att sälja till djuraffärer är att jag ringt runt för att bli av med andra yngel, men i princip inga vill ta emot pga eventuella sjukdomar. Och att sälja privat för en tia styck verkar svårt; folks bensinpengar gör nog att de hellre avstår, tror jag.

      Jag hoppas i varje fall mitt par väntar länge innan de leker igen! =)

      Kommentar

      • GRIZZLY
        • December 2006
        • 867

        #4
        Haha Grattis , men du kommer få överflöd av dom tyvärr. Dom e värre än guppy :P Mina la ägg redan första veckan ja hade mina Dom e också tyvärr svårsålda

        Kommentar

        • PatrikN
          • November 2007
          • 116

          #5
          Roligt,
          Man blir riktigt glad när man märker att man fått mal yngel
          Grattis!

          Kommentar

          Arbetssätt...