Pansarmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Pansarmal

    Har en metallpansarmal som verkar må jättebra, och far runt som en blixt och äter allt foder som jag stoppar ner mot bottnen. (Låter som jag bara öser ner, men jag snackar om en flinga som jag smular och stoppar ner under vatten två gånger om dagen) Men nån gång var 10:e minut går den upp till ytan och släpper liksom ut massa luftbubblor ur gälarna och drar in ny luft, och gör så i kanske en minut. Därefter dyker den ner igen och är som vanligt.

    Har aldrig haft pansarmal innan, så vill gärna veta om detta är ett normalt betende, eller om han är sjuk?

    Och ja, jag vet att dom ska vara flera, men han i affären sa att jag skulle låta honom gå själv i början så dom inte var för många att fightas om den lilla maten som är där i början för en mal. Så som sagt skulle jag köpa fler senare, vilket råkar bli i morgon. =) Så han ska inte gå själv så länge till.

    Men det hela tråden egentligen handlar om är ju egentligen luftbubblorna, ville bara förklara så ni fattade läget och inte började skriva massa skit.
    Tillbaks efter paus.
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Det är ett helt naturligt beteende för pansarmalar. De är något som kallas för tarmandare och hämtar luft med jämna mellanrum.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Okey, bra. Tack så mycket =)
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • annatzk
        • January 2008
        • 165

        #4
        Nu kanske jag har fel här, men jag jag har för mig att det förvisso är ett naturligt beteende, men att tarmandningen är ett sätt att överleva i vatten med låg syrehalt. Att de sedan tarmandas även under mer trivsamma förhållanden, men inte lika frekvent. Om de ofta gör på detta vis kan det kanske finnas skäl att öka syretillförseln i vattnet (de föredrar när det är bra fart på cirkulationen).
        Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar nu!

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Jag har en luftpump, men har höjt trycket i den sen jag skrev denhär tråden, och nu är den kanske uppe var 25:e minut.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          Arbetssätt...