Alla L-plecos är nu uppgraderade

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Alla L-plecos är nu uppgraderade

    Under veckan som gått har har jag vikt ett antal timmar varje dag till att gå igenom artbeskrivningarna på de "L-plecos" som finns på Zoopet.
    Behovet för detta har varit stort eftersom mängder av nya rön både vad gäller artdefinitionen och skötseln av dessa fiskar har kommit fram de senaste åren och därför har det funnits gott om fel där (många av artbeskrivningarn skrevs vid ett tillfälle då denna kunskap inte fanns att tillgå). Förhoppningsvis skall nu de flesta av felen vara tillrättade.

    Dock vill jag lägga till en brasklapp och det gäller fotona. Jag har ändrat namnen på åtskilliga av de foton som vi har använt, men det finns fortfarande kvar några stycken som jag är minst sagt osäker på. Jag kommer framöver att be malexperten Ingo Seidel att titta på fotona för att få en högre säkerhet vad gäller detta.
    Bör väl också nämns att det nya L-malsboken skriven av nämnde Ingo Seidel har varit minst sagt tacksamt att ha tillgång till när jag har gjort korrigeringarna.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Kanonbra Kjell !

    Ser fram emot ett så rättat malregister som möjligt
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Ja du sa ju det innan Kjell i en tråd i ett annat forum. Men jag har två påpekande:P

      Varför skriver du Glyptoperichthys som är ett gammalt genus?

      Pterygoplichthys/Liposarcus pardalis visar en Hypostomus art.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Lutt
        Ja du sa ju det innan Kjell i en tråd i ett annat forum. Men jag har två påpekande:P

        Varför skriver du Glyptoperichthys som är ett gammalt genus?

        Pterygoplichthys/Liposarcus pardalis visar en Hypostomus art.
        1/ Det finns två olika grupperingar som har olika åsikter om huruvida det skall vara Glyptoperichthys eller Pterygoplichthys (samma gällerr för ytterligare några arter). Jag har valt att följa den gruppering som förespråkar det förstnämnda - framtiden får utvisa vem som "vinner"
        2/ Slängde över de som tidigare var placerade som Hypostomus plecostomus till Liposarcus pardalis och jag håller med om att det fotot (+ ytterligare några på andra arter) nog kommer att placeras någon annanstans. Som jag skrev ovan tänkte jag låta Ingo kolla på dom.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Det stället som brukar ha hyfsat rätt vad det gäller uppdatering av namn är California Academy of Scienses och de skriver:
          Glyptoperichthys Weber 1991:639 [ref. 19114]. Masc. Ancistrus lituratus kner 1854. Type by original designation. •Synonym of Pterygoplichthys Gill 1858 -- (Armbruster 2004:53, 61 [ref. 27644]). •Valid as Glyptoperichthys Weber 1991 -- (Weber 1992:14 [ref. 19714], Page et al. 1996:186 [ref. 22598], Burgess & Finley 1996:169 [ref. 22901], Montoya-Burgos et al. 1998:367 [ref. 23850], Isbrücker 2002:16 [ref. 27178], Weber in Reis et al. 2003:352 [ref. 27061], Ferraris 2007:290 [ref. 29155]). Current status: Glyptoperichthys Weber 1991. Loricariidae: Hypostominae.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • beerzon
            • May 2008
            • 877

            #6
            Ursprungligen postat av Guy Palm
            Det stället som brukar ha hyfsat rätt vad det gäller uppdatering av namn är California Academy of Scienses och de skriver:
            Glyptoperichthys Weber 1991:639 [ref. 19114]. Masc. Ancistrus lituratus kner 1854. Type by original designation. •Synonym of Pterygoplichthys Gill 1858 -- (Armbruster 2004:53, 61 [ref. 27644]). •Valid as Glyptoperichthys Weber 1991 -- (Weber 1992:14 [ref. 19714], Page et al. 1996:186 [ref. 22598], Burgess & Finley 1996:169 [ref. 22901], Montoya-Burgos et al. 1998:367 [ref. 23850], Isbrücker 2002:16 [ref. 27178], Weber in Reis et al. 2003:352 [ref. 27061], Ferraris 2007:290 [ref. 29155]). Current status: Glyptoperichthys Weber 1991. Loricariidae: Hypostominae.
            Aaaahh! Hieroglyfter!!!

            Btw, Kjell bra jobbat!

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              1/ Det finns två olika grupperingar som har olika åsikter om huruvida det skall vara Glyptoperichthys eller Pterygoplichthys (samma gällerr för ytterligare några arter). Jag har valt att följa den gruppering som förespråkar det förstnämnda - framtiden får utvisa vem som "vinner"
              2/ Slängde över de som tidigare var placerade som Hypostomus plecostomus till Liposarcus pardalis och jag håller med om att det fotot (+ ytterligare några på andra arter) nog kommer att placeras någon annanstans. Som jag skrev ovan tänkte jag låta Ingo kolla på dom.
              Ok det är bra det

              Annars ett ganska vågat register, jag menar Ancistomus, Panaqolus och Hemiloricaria.

              Nåt som jag tänker på mer (förlåt envis) det är just det Hemiloricaria vs Rineloricaria. L010a är vad jag har fått för mig en avelsform av bla Rineloricaria lanceolata.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Guy Palm
                Det stället som brukar ha hyfsat rätt vad det gäller uppdatering av namn är California Academy of Scienses och de skriver:
                Glyptoperichthys Weber 1991:639 [ref. 19114]. Masc. Ancistrus lituratus kner 1854. Type by original designation. •Synonym of Pterygoplichthys Gill 1858 -- (Armbruster 2004:53, 61 [ref. 27644]). •Valid as Glyptoperichthys Weber 1991 -- (Weber 1992:14 [ref. 19714], Page et al. 1996:186 [ref. 22598], Burgess & Finley 1996:169 [ref. 22901], Montoya-Burgos et al. 1998:367 [ref. 23850], Isbrücker 2002:16 [ref. 27178], Weber in Reis et al. 2003:352 [ref. 27061], Ferraris 2007:290 [ref. 29155]). Current status: Glyptoperichthys Weber 1991. Loricariidae: Hypostominae.
                Det handlar inte om uppdatering - det handlar om olika åsikter.
                På samma sätt som en del skriver Pseudotropheus zebra, andra Maylandia zebra och andra Metriaclima zebra
                Det är ju ingen exakt vetenskap utan det handlar att välja mellan olika grupperingar
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Daniel Blom
                  • June 2003
                  • 1670

                  #9
                  Ursprungligen postat av Guy Palm
                  Det stället som brukar ha hyfsat rätt vad det gäller uppdatering av namn är California Academy of Scienses och de skriver:
                  Glyptoperichthys Weber 1991:639 [ref. 19114]. Masc. Ancistrus lituratus kner 1854. Type by original designation. •Synonym of Pterygoplichthys Gill 1858 -- (Armbruster 2004:53, 61 [ref. 27644]). •Valid as Glyptoperichthys Weber 1991 -- (Weber 1992:14 [ref. 19714], Page et al. 1996:186 [ref. 22598], Burgess & Finley 1996:169 [ref. 22901], Montoya-Burgos et al. 1998:367 [ref. 23850], Isbrücker 2002:16 [ref. 27178], Weber in Reis et al. 2003:352 [ref. 27061], Ferraris 2007:290 [ref. 29155]). Current status: Glyptoperichthys Weber 1991. Loricariidae: Hypostominae.
                  Fast kolla vad CAS har att säga om till exempel pardalis - där är det Pterygoplichthys som gäller.
                  Enklast och bäst just nu verkar vara att följa Ferraris "Checklist of catfishes" - del 1 och del 2.
                  Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                  och framgången är given.
                  Samuel Clemens
                  Mina bilder

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lutt
                    Ok det är bra det

                    Annars ett ganska vågat register, jag menar Ancistomus, Panaqolus och Hemiloricaria.

                    Nåt som jag tänker på mer (förlåt envis) det är just det Hemiloricaria vs Rineloricaria. L010a är vad jag har fått för mig en avelsform av bla Rineloricaria lanceolata.
                    För "pleco/ancistrus-gruppen" har jag valt att följa "tyskarna" - vilket är ganska naturligt eftersom Ingo har skrivit boken. Sedan får vi se om Armbruster etc. får rätt med sina ändringar

                    Har bara än så länge gått igenom "pleco/ancistrus-gruppen" -övriga typ Loricaria, Otocinclus etc får anstå till ett senare tillfälle
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Guest

                      #11
                      Det handlar väl inte riktigt om vad tyskarna tycker och skall Ingo kolla zoopets register så är det väl klart han håller med

                      Om du frågar mig så tycker jag Glyptoperichthys borde grävas ner någon stans i sibirien och där följer gärna Hemiloricaria med i samma grav. Däremot är jag lite ambivalent vad som gäller Panaqolus och Panaque. Jag kan medge att de mindre skiljer sig mot de större släktningarna inom Panaque, det är väl stolheten eller nåt som hägrar.

                      Men jag stödjer dig stenhårt på Ancistomus iaf, även om L075 är en Hemiancistrus

                      PS: se över bilden över Peckoltia vittata, den visar en missfärgad LDA01, iaf en Panaque eller Panaqolus

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lutt
                        PS: se över bilden över Peckoltia vittata, den visar en missfärgad LDA01, iaf en Panaque eller Panaqolus
                        Vilken P. vittata menar du - den är väl inte alls med, eller?
                        Har själv också lite funderingar om

                        Peckoltia vermiculata http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1194 som ev är Panaqolus L002 samt Peckoltia L015 http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=335 som ev. kan vara Panaqolus LDA01,L169
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 19 July 2008, 23:52.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Guest

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Jepp skall kolla den har också lite funderingar om

                          Peckoltia vermiculata http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1194 som ev är Panaqolus L002 samt Peckoltia L015 http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=335 som ev. kan vara Panaqolus LDA01,L169
                          Sistnämnda håller jag med dig om med tanke på antal svarta ränder i ryggfenan även om det är svårt att se.

                          Förstnämnda är jag inte helt säker på, randiga Panaque är svåra att ID med bara huvudet, det kan vara L002 men det luktar även L397 som är nästan lika vanlig.
                          Det är iaf ingen Peckoltia, det kan jag nästan lägga min lön på

                          Kommentar

                          • Edlund
                            • September 2004
                            • 330

                            #14
                            Handelsnamn på L046 är zebra peckoltia ?

                            Kommentar

                            • Edlund
                              • September 2004
                              • 330

                              #15
                              Det är iaf ingen Peckoltia, det kan jag nästan lägga min lön på[/QUOTE]

                              Håller med dig. det är absolut ingen av släktet peckoltia överhuvudtaget

                              Kommentar

                              Arbetssätt...