Ancistrus har lagt rom. (Hjälp!)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    Ancistrus har lagt rom. (Hjälp!)

    Upptäckte nu när jag slamsög akvariet (Juwel 96l) och flyttade på en sten att mitt ancistruspar har lagt rom!

    Jag skaffade hanen för någon dryg månad sedan, men trodde inte att han kom överens med honan jag hade sedan innan eftersom de bosatte sig i varsin del av akvariet. Honan bor inne bland några anubias-rötter och hanen under denna sten. Han har hållt till där ett tag och jag har bara sett stjärtfenan på honom sticka ut.

    Så idag upptäckte jag, när jag skulle plocka ur stenen ur akvariet, att det satt en klase med ca 50 orange ägg på på undersidan av stenen! Jag försökte placera tillbaka stenen i ungefär samma läge som den legat innan och hanen är redan tillbaka och vaktar äggen igen.

    Men bör jag flytta över hanen och stenen till ett mindre akvarie? Honan också i så fall? Eller brukar ancistrusyngel klara sig bland större fiskar? Jag har en hemiancistrus sabaji (L-075) och ett par pakistanbotior också som är ganska glupska. Än så länge är hanen duktig och vaktar, men det blir väl lite svårare sedan med 50 småkryp kan jag tro... Har även några glupska scalarer och mollys...

    Jag har ett litet 19l-akvarie som jag skulle kunna göra iordning med pump och en liten lampa, fast jag har ingen doppvärmare till det. Kan jag flytta över stenen dit, eller stressar det bara föräldrarna? Behöver ynglen vaktas av hanen för att kunna kläckas, eller kan de kläckas ändå i ett akvarie helt utan vuxna malar? Bör jag kanske köpa en mangroverot så ynglen har nåt att äta på när de kläcks?

    Jag har aldrig fått ancistrusyngel förut, aldrig förväntat mig att mina malar skulle trivas så bra att de skulle vilja leka och lägga rom... Så fler frågor lär ju dyka upp när chocken lagt sig...

    Bifogar ett par bilder på akvariet och ”grottan”. På andra bilden kan man skymta romen på undersidan stenen:
    http://i247.photobucket.com/albums/g...e/IMG_1373.jpg
    http://i247.photobucket.com/albums/g...e/IMG_1374.jpg
  • linda.n
    • March 2008
    • 459

    #2
    Vad roligt, grattis!

    Jag skulle flytta över hanen med romen, om du vill ha alla ynglen. Vi hade ett par ancistrus med bla praktbotior och regnbågshaj tidigare och fick enstaka ungar. När vi gav bort de stora glupska fiskarna tidigare i år började produktionen på allvar.

    ja, fler lär det komma

    kul är det ju hur som helst!
    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

    Kommentar

    • Simon--B
      • May 2008
      • 720

      #3
      Jag tycker inte du ska röra äggen nu men när dem kläcks kanske du kan fånga upp några Jag fick för 1 vecka sen dem klarar sig fint Mvh Simon

      Kommentar

      • Tinwelende
        • October 2007
        • 131

        #4
        Okej, tack. Så det är ingen risk att hanen äter upp dem när de kläckts?

        Kommentar

        • Simon--B
          • May 2008
          • 720

          #5
          Ursprungligen postat av Tinwelende
          Okej, tack. Så det är ingen risk att hanen äter upp dem när de kläckts?
          Nej hanen brukar inte göra det. Han vacktar dem oftast mycket bra MVh SImon

          Kommentar

          • Tinwelende
            • October 2007
            • 131

            #6
            Okej. Ska iväg på semester nu i två veckor, så de kanske inte hinner kläckas innan dess... Därför tror jag att jag låter dem vara ändå, så får vi helt enkelt bara se om de klarar sig. Jag såg i alla fall små svarta prickar i äggen, men hur lång tid brukar det ta innan de kläcks?

            Kommentar

            • linda.n
              • March 2008
              • 459

              #7
              Hanen äter inte romen, han vaktar den noga! Däremot de andra fiskarna kan äta ynglena när de lämnar sitt gömställe och pappans beskydd. Men några klarar sig säkert. eller gör som tipset ovan, flytta ynglena när de är klara. det tar ett tag efetr att de kläckts tills de klarar sig själva. Det ser du när gulesäcken är borta.
              Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

              Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

              Kommentar

              • Tinwelende
                • October 2007
                • 131

                #8
                Ursprungligen postat av Simon--B
                Nej hanen brukar inte göra det. Han vacktar dem oftast mycket bra MVh SImon
                Okej, bra, tack!

                Kommentar

                • linda.n
                  • March 2008
                  • 459

                  #9
                  från rom till kläckning ca 5 dagar, sen stannar de nog i gömstället någon vecka till. om jag minns rätt...
                  Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                  Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                  Kommentar

                  • Tinwelende
                    • October 2007
                    • 131

                    #10
                    Ursprungligen postat av linda.n
                    från rom till kläckning ca 5 dagar, sen stannar de nog i gömstället någon vecka till. om jag minns rätt...
                    Oj! Så snabbt!? Vad roligt! Och jag har ju ingen aning om hur länge romen suttit heller... Tack så mycket för hjälpen! Jag kan ju återkomma när/om det händer nåt om jag inte hunnit iväg på semestern (åker på söndag).

                    Men bör jag införskaffa en mangroverot i alla fall? Annars får de bara en två-veckors semesterfodertablett att leva på tills jag kommer tillbaka... Fast de kanske klarar sig på gulesäcken och "bottenskräp" så länge? De andra klarar sig ju när jag är borta, liksom...

                    Kommentar

                    • Guest

                      #11
                      Äggen brukar kläckas efter 5-6dagar och det brukar ta sammanlagt 13-14dagar innan ynglen ger sig ut och letar mat.

                      Hanen kan äta upp äggen om blir störd och stressad eller om vattenkvalitén är dålig.

                      Kommentar

                      • Tinwelende
                        • October 2007
                        • 131

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lutt
                        Äggen brukar kläckas efter 5-6dagar och det brukar ta sammanlagt 13-14dagar innan ynglen ger sig ut och letar mat.

                        Hanen kan äta upp äggen om blir störd och stressad eller om vattenkvalitén är dålig.
                        Jag har problem att få ner nitrathalten, men det var länge sedan någon av mina fiskar dog på grund av det, så jag tror inte det är kris. Men jag kan ju kanske göra 10% vattenbyten ibland, eller vad tycker du? Nu brukar jag bara slamsuga bort 1/3 av vattnet ungefär varannan vecka... Alla säger så olika när det gäller städning av akvariet...

                        Tack för hjälpen!

                        Kommentar

                        • Guest

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tinwelende
                          Jag har problem att få ner nitrathalten, men det var länge sedan någon av mina fiskar dog på grund av det, så jag tror inte det är kris. Men jag kan ju kanske göra 10% vattenbyten ibland, eller vad tycker du? Nu brukar jag bara slamsuga bort 1/3 av vattnet ungefär varannan vecka... Alla säger så olika när det gäller städning av akvariet...

                          Tack för hjälpen!
                          När man gör vattenbyte mm så gör folk på olika sätt som du säger, det finns egentligen ingen regel som säger hur ofta och hur mycket man skall byta.
                          Jag själv byter mellan 10-50% i veckan. Nu när du har ägg och yngel så är de ju lite känsliga om vattnet ändras för mycket, så jag tycker dina 10% låter bra

                          Kommentar

                          • Tinwelende
                            • October 2007
                            • 131

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lutt
                            När man gör vattenbyte mm så gör folk på olika sätt som du säger, det finns egentligen ingen regel som säger hur ofta och hur mycket man skall byta.
                            Jag själv byter mellan 10-50% i veckan. Nu när du har ägg och yngel så är de ju lite känsliga om vattnet ändras för mycket, så jag tycker dina 10% låter bra
                            Okej, vad bra. Men hur ofta slamsuger du botten?

                            Kommentar

                            • Guest

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tinwelende
                              Okej, vad bra. Men hur ofta slamsuger du botten?
                              Efter behov

                              Nej men det är så olika, beror på hur grisiga dom är, men säg varannan var tredje vecka ungefär.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...