Hur ska jag ta hand om ancistrusyngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinet
    • April 2006
    • 93

    Hur ska jag ta hand om ancistrusyngel?

    Hej allihopa! Idag upptäckte jag stolt att jag har minst 7 st ancistrusyngel under en sten som jag lyfte lite på av misstag. Det är första gången som mitt ancistruspar får yngel (visste inte säkert att det var en hane + hona) så det är verkligen en rolig överraskning. Just nu är de strax under 1 cm i storlek och jag tror att de nyss blivit frisimmande.

    Problemet för de små småttingarna är att de delar akvarium på 180 L med ett mindre guramipar och 4 stora guldfiskar som stoppar i sig allt de kan trots att de är långsamma simmare, så jag är lite orolig. Ynglena bor under en sten i en hög med kolstenar där det växer anubias över. Jag bedömer att de är ganska säkra där för tillfället men jag märker att de simmar ut på natten etc och de kan råka ut för att bli uppätna.

    Bör jag försöka fånga dem och lägga dem i en kasse? Ni alla som försökt fånga malar vet ju att det minst sagt är svårt och jag riskerar att bara förstöra då jag måste lyfta stenarna.

    Vad skulle ni göra? Jag har inget annat akvarium just nu så det blir svårt att flytta de andra fiskarna. Skötselråd uppskattas!!
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    #2
    Gör dig av med guldfiskarna.

    Kommentar

    • Tinet
      • April 2006
      • 93

      #3
      Ok är deras överlevnadsutsikter körda annars?

      Kommentar

      Arbetssätt...