Ancistrus/pleco

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

Ancistrus/pleco

Vad är skillnaden eller är det samma sak?

På vårt jobbakvarium har vi två stycken brunsvarta saker som jag inte vet vad de är. Den ena har en massa utväxter/tömmar som står rakt upp i huvudet på den. Den ser ut som en alien. Den andra är lite smäckrare och saknar dessa antenner.

Grejen är, att dessa två har fått en massa yngel. Jag trodde först att det var mossa som hängde på BTN Amazonas bakgrunden i sprickorna, men vid närmade koll var det yngel som även flyttade på sig blixtsnabbt till diverse mörka skrymsen som ett BTN Amazonas bjuder gott på.

Jag vet inte om det är ancistrus eller pleco det handlar om.

Det går inte att fota de små med min kamera för de smälter så himla bra i karets bakgrund. Man tror faktiskt att det är någon sorts alg eller mossa som hänger där tills de pilar iväg.

Någon som har en idé vad detta kan vara och hur stor chans har de att klara sig? Äter dessa yngel alger från start eller bör man utfodra dem med något annat och hur skall detta gå till i så fall?
    Senast redigerad av TinaM; 04 June 2008, 20:32.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Skillnaden är bla ca 50 cm.
    Kan med all säkerhet lova att det är Ancistrus du har i karet på jobbet. Stödmata när karet är släckt med algtabletter och olika grönsaker såsom förvälld Broccoli, ärtor och Zuccini mm.
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

Med "ancistrus" menar man oftast den vanligaste arten i akvarium (men Ancistrus är ett stort släkte med strömlevnade malar, troligen mer än 100 arter.) Den är lättodlad, ca decimetern, äter alger och är relativt fredlig.

Med "pleco" verkar man kunna mena nästan vad som helst men oftast Pterygoplichthys pardalis som är en stor mal från inte fullt så strömmande vatten. Ordet förekommer även i sammanstättningen Hongkong-pleco som inte ens är en mal utan en grupp grönlingar från Sydostasien. Ursprungligen kommer namnet från arten Hypostomus plecostomus. Det är en mal från Surinam som Linné beskrev på 1700-talet och som är ytterligt sällsynt som akvariefisk.

Kommentar

• TinaM
        • February 2008
        • 1040

Tack för era svar. Fiskarna i jobbkaret är ca 10 cm långa.
        Jag har tyvärr ingen möjlighet att stanna kvar på jobbet tills akvariebelysningen släcks.

Vi hyr in akvarierna vi har på jobbet från Akvariehobby i Uppsala och däri ingår full skötsel. Därmed är det kanske inte så bra att jag börjar lägga in grönsaker i karet innan jag går hem för dagen. Går något snett är det ju jag som får bära hundhuvudet. Firrarna har en foderautomat som släpper ut foder på bestämda tider.

De där malarna kan ju inte må så himla dåligt i karet eftersom de ynglar av sig. Jag undrar dock hur sannolikt är det att dessa små yngel kommer att klara sig. Kanske har jag en möjlighet här att få några malar i mitt lilla kar, men hur tusan få tag i dem. Jag måste givetvis få ett ok från Akvariehobby innan jag kan börja försöka fånga in yngel för mitt privata bruk.
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

Kommentar

• TinaM
          • February 2008
          • 1040

En liten uppdatering då. Tyvärr blev samtliga ancistrusbarn sushi för de andra fiskarna i karet.

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Har de väl börjat leka så brukar det vara svårt att stoppa dem, det kommer snart mera!
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...