Den finns ju med bland artbeskrivningarna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=542
Den är väl egentligen inte alls så lämplig i vanliga akvarier och är väl inte helt ofarlig heller. Stötarna känns rejält.
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
220w är det då inte.. 250v står det, men det är strömen som är farlig!
Det känns ungefär lika mycket som när man får en "kyss" av en elkabel.
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Akvaristiska hälsningar
Får man endast stöten då en elmal skjuter ut sin laddning vid beröring av den eller räcker det med att ha fingret i vattnet?
Man får en stöt i ett mindre område runt om fisken också - men mest känns det förstås när man tar i den.
Akvaristiska hälsningar
el ål? 220w samma som i eluttagen :P du vill inte nudda den tro mej.
Och inte elektrisk ål, utan elektrisk mal Nej, el-ålen (som väl egentligen inte är en ål, utan tillhör knivfiskarna, om jag minns rätt) är ingen bra akvariefisk, både tack vare strömstyrkan, och storleken.
"You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound) Min profil Mitt galleri
Och inte elektrisk ål, utan elektrisk mal Nej, el-ålen (som väl egentligen inte är en ål, utan tillhör knivfiskarna, om jag minns rätt) är ingen bra akvariefisk, både tack vare strömstyrkan, och storleken.
Men "el-ålen" tillör väl familjen Electrophoridae? (Just elektriska ålar)
"Knivfisken" du tänker på är väl möjligtvis en darrål, fam Gymnotidae?
Är inte helt säker på detta så rätta mig gärna om jag har fel...
Kommentar