Ancistrus+praktbotior,hur hade ni gjort (yngel)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B0bban
    • February 2007
    • 168

    Ancistrus+praktbotior,hur hade ni gjort (yngel)

    Tja

    Har fått min 3e kull med små ancistrus yngel.
    1a kullen så blev inte så många men 1/3 finns kvar resten döda pga svält(svårt o tro) botiorna som var rätt små då, lr annat...
    2a kullen,botiorna har växt till sig rejält,räknade till 27 st men de fanns nog fler,överlevande: har totalt hittat 3

    Nu har jag min 3e kull på g som sagt,o botiorna är rejält mycket större änn när jag skaffade dem o de simmar runt grottan där malen ligger för att spana efter mat....
    Har i veckan startat upp ett 54 liters akvarium med juwels minsta innerfilter+en extra cirkulationspump.
    Tog 1/3 av vattnet som gick i karet från mitt akvarium samt kramade filtermassan i vattnet + i filterbehållaren så gott det gick.
    Hällde även i vattenberedningsmedel.
    4 guppys+en groda finns nu i akvariumet sedan 3 dagar tillbax.
    Dock så är malgrottan (som är en sånn där i keramik för malar) helt full med små yngel som simmar runt o jag vet inte när det är rätt tidpunkt att flytta grottan för att behålla så många yngel som möjligt.
    Anledningen till det är just att det lilla akvariumet är så nystartat....
    Hur hade ni gjort?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Skakat ut innehållet i en håv och flyttat över ynglen till det lilla karet nu utan lerkrukan.
    Det är nu innan de har blivit modiga som de är lätta att komma åt, sedan är det jakt i hela akvariumet som gäller.
    Du har gjort helt rätt med uppstart av karet och det bör inte bli några problem med vattnet, men för säkerhets skull håll kollen på nitritet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • B0bban
      • February 2007
      • 168

      #3
      tack för svaret,så farsan ska inte fälja med i det lilla karet utan alla yngel ska ut?
      Blir nog väldigt svårt då fadern är så stor så han precis kommer in i grottan dvs ingen kommer heller ut

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        När du ser att han börjar få svårt att hålla dem kvar inne i grottan kan du flytta över ynglen, farsan få stanna kvar!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • B0bban
          • February 2007
          • 168

          #5
          mm de är på gränsen nu,bör jag göra ett försök tro?
          läst lite om de o de flesta flyttar över alltihop,aningen särar de romen direkt när den är lagd o flyttar till ett annat kar.
          Eller plockar de över allt ifall det går.

          Kommentar

          • B0bban
            • February 2007
            • 168

            #6
            gjorde som du sa.
            o herre jissus! läs min tråd här på forumet ang dubbla kullar.
            svårt o räkna ju men de är inte 50 o de är inte 100,skulle gissa på en 150+
            dunkade grottan lite lätt 4 ggr (fyllde den med vatten mellan gångerna) sedan i en plastbunke full med vatten.
            Skulle ta kort på de men glömde att jag tidigare tog kort på akvariet o då tog batteriet slut
            finns fortfarande yngel kvar i mitt akvarium+i grottan men dessa får va.
            Matning:ja tidigare har jag matat som jag alltid gör men nu slipper jag både praktbotior+pansarmalarna.
            Antar att malynglen är som "tryggast" på natten så det är väll då dem äter?
            Satte i lite gurka nu o kommer ikväll lägga i brysselkål men vet inte ifall jag ska lägga i algtabletter också?
            Blir de för mycket med tanke på att karet är så nystartat? samtidigt vill jag inte att de ska dö av svält nu när de är så många.
            Jag har 3 olika sorters tabbs,1 som är väldigt lättlöslig,ska jag prova med dem?
            Har även räkmix hemma ifall det är bättre?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ta det lugnt de första dagarna med matningen då de fortfarande har kvar lite av gulesäcken. Sedan kan du lägga i färska gränsaker eller tabletter var dag men ta upp dem och byt ut dem dagen efter så det inte blir liggande gammal mat och sunkar karet.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • B0bban
                • February 2007
                • 168

                #8
                okej,tackar för tipset.
                blir te o börja mata sakta men säkert på mån-tisdag då.
                Har ju inte direkt några alger i detta lilla kar,har dock 2 rötter detta bör väll hjälpa till en aning?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Algerna skulle nog inte räcka till ändå utan du måste stödmata med grönsaker och tabletter.
                  Men rötter är populärt för dem att gnaga på så det är mer eller mindre ett måste.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • B0bban
                    • February 2007
                    • 168

                    #10
                    testade ju med gurka som sagt,verkar va för tidigt.
                    De flesta sitter fortfarande på glaset så hur jag ska kunna mata dem blir ett mysterium.
                    Kan man ta algtabletter o lösa upp i vatten sen försöka trycka på glaset lr nått i den stilen så det finns mat i akvariumet på de ställen de befinner sig på?
                    Dessutom så ploppade små guppy yngel ut inatt också så nu är de fullt med dessa också

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Det är bara att fortsätta att mata på, då de aldrig tidigare har sett varken grönsaker eller algtabletter men kommer så småningom att fatta att det är mat.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...