Pansarmal mat??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amoramir
    • December 2007
    • 212

    Pansarmal mat??

    JAg har 5st pansarmalar och jag undrar vad för mat ska jag ge de???? det jag vet att de äter alger i botten av karet. ska man mata de med något annat?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Finns algtabletter som sjunker till botten, men dela dem för en e nog för mycket för 5 pansarmalar. Beror såklart på vad för sorts pansarmalar. Antog att dem var små. Att tänka på oxå är att ju mer du matar ju mindre ger de sig på de "riktiga" algerna. Lagom är bäst.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • gizmogirl
      • August 2006
      • 2214

      #3
      Pansarmalar äter inte alger de är köttätare, jag ger mina fryst mat, tabletter som är köttbaserade och lite räkor då och då bl a.

      Kommentar

      • amoramir
        • December 2007
        • 212

        #4
        de heter fläckig mal tror jag...vadå äter de kött. det finns ingen köt att äta i min kar och jag har aldrig matat de hittils(haft de i en månad). ska jag ge de kött eller algetabletter nu?

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av amoramir
          de heter fläckig mal tror jag...vadå äter de kött. det finns ingen köt att äta i min kar och jag har aldrig matat de hittils(haft de i en månad). ska jag ge de kött eller algetabletter nu?
          Vi matar med algtablett och kött, lite varierat.
          Odlar artemia och ger fryst cyklops och algtablett ibland. Mina äter vilket som i alla fall. Jag har Coridoras Panda bland annat.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • amoramir
            • December 2007
            • 212

            #6
            Ursprungligen postat av Nina82
            Vi matar med algtablett och kött, lite varierat.
            Odlar artemia och ger fryst cyklops och algtablett ibland. Mina äter vilket som i alla fall. Jag har Coridoras Panda bland annat.
            ok i fall jag köper såna tabletter hur många gånger ska jag mata de i veckan??? vilken tid???? har hört att malar ska man mata när det är mörkt!!!!

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av amoramir
              ok i fall jag köper såna tabletter hur många gånger ska jag mata de i veckan??? vilken tid???? har hört att malar ska man mata när det är mörkt!!!!
              Pansarmalar är inte nattaktiva så mata när du matar de andra fiskarna i ditt kar. Jag har Guppys tillsammans med mina Pandor och de äter samma kost även tabletter. Matar en gång per dag med en matfri dag i veckan med undantag när det finns yngel. Då matas det två gånger per dag. Matar ju med flingfoder oxå men det hinner ju inte komma ner på botten.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • amoramir
                • December 2007
                • 212

                #8
                Ursprungligen postat av Nina82
                Pansarmalar är inte nattaktiva så mata när du matar de andra fiskarna i ditt kar. Jag har Guppys tillsammans med mina Pandor och de äter samma kost även tabletter. Matar en gång per dag med en matfri dag i veckan med undantag när det finns yngel. Då matas det två gånger per dag. Matar ju med flingfoder oxå men det hinner ju inte komma ner på botten.
                ok tack för svaraen ska skaffa algetabletter. jag har 4 guppys med. äter de fryst foder oxå? för jag brukar mata mina fjärilciklider och de andra fiskarna med fryst mat

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av amoramir
                  ok tack för svaraen ska skaffa algetabletter. jag har 4 guppys med. äter de fryst foder oxå? för jag brukar mata mina fjärilciklider och de andra fiskarna med fryst mat
                  Guppy äter ALLT

                  En kul grej du kan testa är att tina och skala en fryst ärta och ge..
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • petter hjalmarsson
                    • June 2007
                    • 127

                    #10
                    du skulle nog kunna börja med att mata dom med mat till just pansarmalar (fråga i affären) när det är ljust, om dom andra fiskarna inte låter pansarmalarna äta ifred någorlunda så kan det var en ide' att mata dom när det är mörkt i akvariumet.
                    fantastisk signatur.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av amoramir
                      ok tack för svaraen ska skaffa algetabletter. jag har 4 guppys med. äter de fryst foder oxå? för jag brukar mata mina fjärilciklider och de andra fiskarna med fryst mat
                      Som flera redan har skrivit och som du kan läsa i Zoopets artbeskrivningar och i Zoopets allmänna info om pansarmalar så är de inte algätande utan köttätande. I de flesta akvarieaffärer så finns det att köpa maltabletter som är avsedda för köttätande malar.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Som flera redan har skrivit och som du kan läsa i Zoopets artbeskrivningar och i Zoopets allmänna info om pansarmalar så är de inte algätande utan köttätande. I de flesta akvarieaffärer så finns det att köpa maltabletter som är avsedda för köttätande malar.
                        Blev osäker och kollade upp vad för slags tabletter och visst. Har alltid kallat dem för algtabletter, men det är ett komplett foder som täcker allt. Heter TetraTabimin Complete food. Sorry...
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • amoramir
                          • December 2007
                          • 212

                          #13
                          jag blev lurad i affären då för de sa att de är algeätare och kan rensa karet. jag ville ju algeätare och inte köttätare.....vilka algeätare malar rekomenderar ni som hjälper till att rensa min 110l kar?

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Ursprungligen postat av amoramir
                            jag blev lurad i affären då för de sa att de är algeätare och kan rensa karet. jag ville ju algeätare och inte köttätare.....vilka algeätare malar rekomenderar ni som hjälper till att rensa min 110l kar?
                            Hade jag varit dig hade jag skaffat några Siamesiska algätare. Rensar allt i vårt 450L och är de bästa enligt mig. Men tänk på att de antingen ska gå en eller flera ihop aldrig två. Vi har fyra.
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Tror förresten att det skulle räcka med en i ditt kar...
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...