Mördarmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helena S.
    • March 2003
    • 280

    Mördarmal

    Hej, det här är mitt första inlägg här, så jag känner mig lite blyg.. Det är så att jag satt och tittade på mitt akvarium idag, och jag lade märke till en sjuk platy som simmade på botten. Rätt som det var så kom min Segelfenspleco och började suga på den, och efter mycket möda så slukade han platyn helt. Är detta normalt? Jag har alltid trott att dom var snälla och vegetariska? Deras munnar ser ju inte ut att kunna sluka en fisk sådär. Jag tror också att platyn var sjuk för att den var gammal. mager och blek var den. men om den hade nån sjukdom, kan malen ha smittats då? Tacksam för svar.

    -Helena S.
    -Helena S.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hej

    I stort sett alla fiskar äter på sjuka eller döda fiskar, även sugmalar. De äter både vegetariskt och animaliskt om de får schansen, och det är ju bra, för då ligger inte fisken och ruttnar om man missar att ta bort den. Risken att den ska ha smittats av platyn är nog liten.

    MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • spaceace
      • February 2003
      • 257

      #3
      Jag brukar ha en Gibbi ihop med mina Malawiyngel. Den ger sig inte på andra fiskar (förutom andra malar), däremot äter den döda fiskar.
      Min zoon
      Mitt fotogalleri

      Kommentar

      Arbetssätt...