Lurad eller okunskap

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • monikaandersson
    • January 2008
    • 32

    Lurad eller okunskap

    JAg hade fått svartskägg alger och blev då tipsad här att köpa Siamesiska algätare. Vilket jag gjorde idag

    så ser de ut
    men en vän kom hit och sa att så ser inte siameser ut.
    Googlade då och såg bilder på siameser och dessa hade en rand på sig och var i en annan färg.
    Vad är det jag köpt?
    KAn dessa malar städa ut svarta skägg alger?
    Tacksam för svar
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Bilden visar en kinesisk algätare, en gul odlingsform. De är inget vidare på att äta alger alls har jag hört, och slutar tydligen helt när de blir större. De blir ca 25 cm, och revirhävdande och aggressiva vartefter de växer. Däremot stämmer det att siamesiska algätare äter tofsalger, och de är inte särskilt nära släkt, men ingen av dem är malar.

    Svårt att avgöra om du blev lurad, eller om de i affären var okunniga, tyvärr verkar båda sakerna vara ganska vanliga.

    Senast redigerad av Shepard; 25 February 2008, 20:54.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • monikaandersson
      • January 2008
      • 32

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Bilden visar en kinesisk algätare, en gul odlingsform. De är inget vidare på att äta alger alls har jag hört, och slutar tydligen helt när de blir större. De blir ca 25 cm, och revirhävdande och aggressiva vartefter de växer. Däremot stämmer det att siamesiska algätare äter tofsalger, och de är inte särskilt nära släkt, men ingen av dem är malar.

      Svårt att avgöra om du blev lurad, eller om de i affären var okunniga, tyvärr verkar båda sakerna vara ganska vanliga.

      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276
      Tack för svar.
      Säkert okunskap.
      En sak till äter inte Siameser svartskägg alger?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Jo, jag antar att du med svartskäggalger menar tofsalger, och siamesiska algätare äter så´na. Siameser trivs i en liten grupp, och är fredligare än den kinesiska, som du har köpt.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • monikaandersson
          • January 2008
          • 32

          #5
          OM de inte tillhör malar vad tillhör de då för släkte?

          Kommentar

          • monikaandersson
            • January 2008
            • 32

            #6
            Jag skickade en bild till zoopet på de alger jag fått
            men där sa de att det var svartskägg alger

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Siamesiska algätare räknas till karpliknande fiskar. Tja, jag tror att det är olika namn på samma alg, tror även penselalg är ett annat namn på samma alg.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...