Pansarmalar äter ancistrus yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B0bban
    • February 2007
    • 168

    Pansarmalar äter ancistrus yngel?

    tja

    undrar ifall pansarmalar kan käka upp ancistrus yngel?
    Fick en kul på 20-25 yngel för nån vecka sen,de var aktiva i 2-4 dagar sen så har jag bara sett några stycken.
    Borde vara rätt lätt att hålla koll på så många men nu verkar de flesta bort blåsta.
    Har 8 st relativt stora pansarmalar i mitt kar.
    3 praktbotior sen 6 st guramis,andra fiskar äter inte dessa (neontetror)
  • Tintaglia
    • January 2006
    • 146

    #2
    Jag gissar att det kan vara praktbotiorna som har varit i farten - de kan vara ganska tuffa. Kanske dina guramis har hjälpt till också - beroende på hur stora de är? Sedan är små ancistrusyngel ganska känsliga - de kan ju ha dött av sig själva och blivit uppätna.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Nej, det är ingen större risk att någon av dina fiskar gör det utan om de dött är det kanske för matbrist samt att de är ganska känsliga när de är små.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • B0bban
        • February 2007
        • 168

        #4
        okej,lustigt om de vore matbrisst.
        Har matat med 1 delat brysselkål/dag samt 2 algtabletter/dag
        de håller sig dock nästan bara till rötterna,ingen av mina malar sitter på föntsret till karet,varför undrar jag dock iom att de finns lite alger att plocka där.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det kanske är alger på rutorna som inte malarna äter.
          Brysselkål kan vara i grövsta laget när de är små, prova med förvällt salladsblad då det brukar vara uppskattat den första tiden.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Det kanske är alger på rutorna som inte malarna äter.
            Brysselkål kan vara i grövsta laget när de är små, prova med förvällt salladsblad då det brukar vara uppskattat den första tiden.
            Förvälld spenat är ännu bättre! Lite bökigt, men enligt mig det bästa du kan ge alla algätande malar.
            Sen kan man ju göra det enkelt för sig o köpa spirulina tabs med.

            Tror definitivt inte att Praktbotierna rört dina yngel.
            Hur stora var dina pansarmalar? Och vad är det för pansarmalar?
            Men innerst inne tror jag de svält ihjäl eller så har de reagerat negativt på dina vattenvärden. De är som andra skriver här, väldigt känsliga, framförallt mellan 2-3 veckor.

            Kommentar

            • B0bban
              • February 2007
              • 168

              #7
              okej,pansarmalarna är drygt 4 cm som störst skulle jag tro o en del rejält feta
              visst är de yngel som överlevt men svårt o tro att alla 20-25 finns kvar.
              Visar sig oftast på natten då de är mörkt i karet,den första kullen är likadan dvs rätt så skygga när de är ljust.
              lyffter jag på mina stockar (som är väldigt många) så finns där liv,svårt o räkna dock.
              Ska testa sallads blad då.

              Kommentar

              • EvaPeva
                • May 2007
                • 765

                #8
                Hej.

                Jag har praktbotior som fullkomliht kalasar på mina ancistrusyngel så fort dom blivit så stora att lämna boet, eller rättare sagt när pappa börjar lämna dom. då slåss botiorna om vilka som ska in i boet & sen håller dom sig där inne i några dar tills ynglena e slut. Då börjar samma procedur om igen med uppvaktning, yngelvård & så börjar pappa lämna dom så blir det botiakalas. Det händer varje gång. Så visst kan det va botiorna som varit i farten. Det e iaf min erfarenhet.

                Mvh Eva

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Ursprungligen postat av EvaPeva
                  Hej.

                  Jag har praktbotior som fullkomliht kalasar på mina ancistrusyngel så fort dom blivit så stora att lämna boet, Så visst kan det va botiorna som varit i farten. Det e iaf min erfarenhet.

                  Mvh Eva
                  Ja alla har vi olika erfarenheter av Botier.
                  Och har de inte dött av svält eller vattenvärden så lutar det åt att du har rätt, för pansarmalarna är nog för små.

                  Alla Praktbotier jag har haft har varit grymt snälla, men jag har däremot haft skunkbotior som varit väldigt aggressiva.
                  Sen hör man om dom som säger att skunkbotia är så snälla så...
                  Man skall nog mata in all information om beteende man kan få, för alla fiskar är ju inte lika.

                  Nu har jag precis skaffat mig ett nytt liten stim Zebrabotia, som än så länge *peppar, peppar* inte rört mina Endlers yngel.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...