Vilken flyttmetod bäst för pansarmalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #16
    Ja jag ska vara försiktig, men de kommer vara rädda. Troligen kommer de utsöndra sitt gift redan i akvariet (en del av det), så jag ska ta vatten till påsarna och så innan, så att bara lite vatten är kvar när jag börjar jaga dem.

    På fredag gäller det alltså! Huga...
    / Ebba

    Kommentar

    • A C-son
      • December 2007
      • 537

      #17
      Ursprungligen postat av toccata
      Ja jag ska vara försiktig, men de kommer vara rädda. Troligen kommer de utsöndra sitt gift redan i akvariet (en del av det), så jag ska ta vatten till påsarna och så innan, så att bara lite vatten är kvar när jag börjar jaga dem.

      På fredag gäller det alltså! Huga...
      Bara bra! (ta gärna ochså med dig en dunk extra vatten från karet så kan du även "späda" under själva transporten.)
      Jag känner till en handlare som faktiskt föredrar att fånga dem med händerna. Antagligen dels för att "gifta ur" (stressa) i "förväg" men framförallt för att minimera risken för kroppsliga skador hos malen. Jag vill dock absolut inte rekomendera metoden rent gennerellt då en ovan hand både kan skada sig själv (taggar) och fiskarna, men tycker ändå som sagt att det är viktigt att betona att just fångsten i sig ochså är en relativt vanlig orsak till problematik vid förflyttning av flertalet pansarmalar.

      Lycka till!
      Inventas vitam iuvat excolussie per artes

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av A C-son
        Bara bra! (ta gärna ochså med dig en dunk extra vatten från karet så kan du även "späda" under själva transporten.)
        Som sagt i 9 fall av 10 så är detta sämre än att helt låta dom vara ifred.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          6 timmar är inte en särskilt lång resa; jag håller dessutom alldeles med Kjell om att det ofta är mer stressande med ett byte än att inte ha något byte.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Uddaveka
            • June 2007
            • 431

            #20
            Lycka till! Det går säkert bra.
            ~Love animals~
            Kramar Sofia
            160l, 100l, 54l, 40l

            Kommentar

            • A C-son
              • December 2007
              • 537

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Som sagt i 9 fall av 10 så är detta sämre än att helt låta dom vara ifred.
              Ja absolut! Att störa fiskar i onödan tycker jag är fel i 10 fall av 10.
              Vad som är stressande är ju dock av underordnad betydelse när det handlar om liv och död. Skulle det uppstå broblem under transporten så tycker jag fortfarande att det vore bra om toccata hade med sig en dunk "rent" akvarievatten...Det är alltid bra med reservresurser. Uttryckte mig tydligen inte tillräckligt tydligt innan men dunken skulle hon ju ha så att hon även KAN späda under själva transporten...(det var liksom det jag skrev, eller hur?)
              Inventas vitam iuvat excolussie per artes

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av A C-son
                Ja absolut! Att störa fiskar i onödan tycker jag är fel i 10 fall av 10.
                Vad som är stressande är ju dock av underordnad betydelse när det handlar om liv och död. Skulle det uppstå broblem under transporten så tycker jag fortfarande att det vore bra om toccata hade med sig en dunk "rent" akvarievatten...Det är alltid bra med reservresurser. Uttryckte mig tydligen inte tillräckligt tydligt innan men dunken skulle hon ju ha så att hon även KAN späda under själva transporten...(det var liksom det jag skrev, eller hur?)
                Jo, men för att veta om vattnet är dåligt så måste man ju titta på påsen = stressa fisken.
                Detta kan jag tycka vara OK om det handlar om en flera dygn lång transport men om inte akvarievattnet är uruselt så är 6 timmar inga som helst problem så varför skall man då stressa fisken genom att kontrollera den under transporten.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #23
                  Jag kan meddela att flytten gick bra, trots att fiskarna fick vara i påsen runt 8 timmar (i mörker). Tyvärr sänktes tempen till cirka 21-22 grader i både påsar och medtaget vatten, och jag glömde såklart doppvärmare i Växjö (brukar ju inte använda sån!). Lägenhet här är också ganska kall, tempen ligger på 23 grader nu... Men det kanske inte gör pansarmalarna något?
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Ursprungligen postat av toccata
                    Jag kan meddela att flytten gick bra, trots att fiskarna fick vara i påsen runt 8 timmar (i mörker). Tyvärr sänktes tempen till cirka 21-22 grader i både påsar och medtaget vatten, och jag glömde såklart doppvärmare i Växjö (brukar ju inte använda sån!). Lägenhet här är också ganska kall, tempen ligger på 23 grader nu... Men det kanske inte gör pansarmalarna något?
                    Proffesionella fiskpackare sänker ofta temperaturen några grader vid transport vilket t.ex. gör vattenet syrerikare.
                    En risk finns dock att fiskarna får vita prick, men då behövs det i regel betydligt kallare vatten.
                    Om 23 gradar räcker i akvariet beror på vilka fiskarter du har
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #25
                      Jag har endast pansarmalar i akvariet, men måste kanske eventuellt ta hand om två kuhli-ålar inom de närmsta veckorna.

                      Pansarmalarna klarar 23 grader tror jag, men det verkar gå ner till 21 på nätterna.

                      Men ålarna, hur kallt klarar de i så fall?
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • Mona
                        • October 2002
                        • 840

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        15/ Vissa arter kräver specialpackning. T.ex. så utsöndrar Corydoras ett gift när de blir skrämda och detta gift gör vattnet dåligt och kan mycket väl döda dom själva (och andra fiskar) under transporten. Därför håvar man först upp dom och placerar dom i en vattenbehållare, väntar någon minut och placerar dom sedan i en ny vattenbehållare. Detta upprepas sedan en gång till - därefter har de "slut" på giftet (bildas igen efter en tid) och man kan transportera dom
                        Hur lång tid tar det tills de återbildar sitt gift? Jag har två Corydoras Sterbai som jag tänkte flytta imorgon. Jag funderade på att fånga dem redan ikväll och lägga dem i en mindre och oinredd burk så att jag lätt får tag i dem imorgon. Kan jag då göra avgiftningsprocessen ikväll eller måste det göras precis innan de hamnar i påsen?
                        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Ursprungligen postat av Mona
                          Hur lång tid tar det tills de återbildar sitt gift? Jag har två Corydoras Sterbai som jag tänkte flytta imorgon. Jag funderade på att fånga dem redan ikväll och lägga dem i en mindre och oinredd burk så att jag lätt får tag i dem imorgon. Kan jag då göra avgiftningsprocessen ikväll eller måste det göras precis innan de hamnar i påsen?
                          Det skall göras precis innan de hamnar i påsen
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Mona
                            • October 2002
                            • 840

                            #28
                            Tack, då gör jag så.
                            Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                            Kommentar

                            • oskarwallin
                              • February 2008
                              • 1080

                              #29
                              e bara tvungen att lägga till om det där med salt till pansar malar.. jag fick Vitaprick i mitt 220l för en vecka sen... jag hade i kanske 1-2 DL salt och pansarmalarna bryr sig inte och beter sig inte anorlunda.. och det var för 6 dagar sen jag hade i det...
                              60,58 liter
                              **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                              *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                              Kommentar

                              Arbetssätt...