Svårt att få tag på L333....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    #16
    Ursprungligen postat av Janne E
    Det här är L401 Hypancistrus sp "Alenquer" som är ganska lik L333 men en helt annan art, tyvärr har de sålts som L333 under några år innan man upptäckte att de var olika arter och från 2 olika floder.

    Mvh Janne
    Nu är jag verkligen efter är det L401 som innan hette L333 "alenquer"

    Kommentar

    • Janne E
      • December 2007
      • 261

      #17
      L333 har en lite kompaktare kropp som är något högre än L401 om man jämför lika stora exemplar, L333 har lite större ögon i proportion till huvudet. Även om båda arterna är mycket variabla i mönstret så har de små skillnader vilka är lättast att jämföra när man ser dem tillsammans antingen i akvariet eller på bilder. L333 är oftast gulaktig i grundfärgen med mycket mörkt brunt mönster medan L401 är mer gråvit med svart mönster, det luriga är att L401 är gulaktig precis som L333 när de fångas och exporteras men efter några veckor i fångenskap övergår färgen till gråvit...vet ej varför. Ibland ändrar L333 färg till att bli helt vit och svart men det är i undantagsfall och varför de gör det är inte känt...än.

      För ca 2 år sedan introducerade en tysk importör och en hemsida L401 som då var en ny art från Rio xingu, gulaktig med liknande mönster som L333 men med lägre kropp och lyrstjärt som L66, många hakade på och använde det L-numret. Men förra året introducerade Datz L401-411 och H. sp "Alenquer" från Rio curua fick då L-nr 401.

      Mvh Janne

      Kommentar

      • EvaPeva
        • May 2007
        • 765

        #18
        Hej.

        Såg i nån tråd att någon här på zoopet, tror det är DRD men långt ifrån säker ska sälja L333 yngel på auktionen i Malmö den 9/3. Kanske skulle det vara en kul utflykt där du kan hitta riktiga L333:or & säkert en hel del andra fynd

        Mvh Eva

        Kommentar

        • patdah
          • November 2007
          • 659

          #19
          Ursprungligen postat av Janne E
          L333 är oftast gulaktig i grundfärgen med mycket mörkt brunt mönster medan L401 är mer gråvit med svart mönster, det luriga är att L401 är gulaktig precis som L333 när de fångas och exporteras men efter några veckor i fångenskap övergår färgen till gråvit...vet ej varför. Ibland ändrar L333 färg till att bli helt vit och svart men det är i undantagsfall och varför de gör det är inte känt...än.
          Det här med färgbytet har jag upptäckt på två av mina sju L169 också... dom två som har färgat om har gått från att vara rostbruna/svarta till nästan vitgula/grå... Jag "tror" att det kan bero på att just dom här två har valt att ligga gömda i stengrottor då dom grottorna som finns i trä är upptagna... dom som vilar/gömmer sig i trägrottorna verkar således få i sig taurin i helt andra mängder än dom som tar sin tillflykt till stengrottor. Det är min lilla teori och det kommer jag nog få klarhet i när jag flyttar alla malarna till ett större kar med fler rötter/trägrottor.
          /Patrik

          I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #20
            hmm,

            dax att sätta in 2 bilder på mina då.. nu undrar jag är det 333 eller nåe annat?...


            om det krävs fler foton får jag la lösa det :/..


            sorry om jag kapar tråden en smula...
            Bifogade filer
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • patdah
              • November 2007
              • 659

              #21
              [OT]

              Ytterligare ett litet sidospår när det gäller färgbyten på L-malar... jag satte för några veckor sedan upp ett jordbottenkar på 180 liter med otvättad planteringsjord under gruset. Vattnet är ganska humusfärgat och där finns en träbit liggandes i vattnet. Jag petade ner 5 helt vanliga grå ancistrusyngel i karet och nu två veckor senare är alla fem mer eller mindre helt svarta förutom på fenorna.

              [/OT]
              /Patrik

              I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

              Kommentar

              • Guest

                #22
                Ursprungligen postat av MagicFingers
                dax att sätta in 2 bilder på mina då.. nu undrar jag är det 333 eller nåe annat?...


                om det krävs fler foton får jag la lösa det :/..


                sorry om jag kapar tråden en smula...
                Hmm de ser ut som mina "alenquer"....så det är väl L401 istället för L333 (måste ändra min artlista)

                Kommentar

                • Mazzi
                  • October 2006
                  • 364

                  #23
                  Klicka på bilden för större version

Namn: L066&L333.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,0 KB
ID: 2099386

                  Här kommer ett par bilder, L066 överst och den nya L333 under.
                  Vad tror ni?

                  Kommentar

                  • Janne E
                    • December 2007
                    • 261

                    #24
                    Ursprungligen postat av MagicFingers
                    dax att sätta in 2 bilder på mina då.. nu undrar jag är det 333 eller nåe annat?...
                    Du har L66 och det ser ut att vara ett par.

                    Mvh Janne

                    Kommentar

                    • Janne E
                      • December 2007
                      • 261

                      #25
                      Mazzi,
                      Den översta skulle kunna vara en riktig L333 men den undre nya L333 ser ut att vara L66 istället, en bättre bild hjälper. Jämför med MagicFingers L66'or.

                      Mvh Janne

                      Kommentar

                      • Mazzi
                        • October 2006
                        • 364

                        #26
                        Ursprungligen postat av Janne E
                        Mazzi,
                        Den översta skulle kunna vara en riktig L333 men den undre nya L333 ser ut att vara L66 istället, en bättre bild hjälper. Jämför med MagicFingers L66'or.

                        Mvh Janne
                        Jag ska försöka fixa bättre bilder. Tycker inte att bilderna blir riktigt rättvisa, den övre tror jag är L066. Den ser så kompakt ut på bilden men det är den inte i verkligheten.

                        Kommentar

                        • Guest

                          #27
                          En gammalbild på min L333, efter ett tag så tappade den det gula och blev typ grådassig...mina nya L333 är snarlika eller kanske skall säga L401.
                          Fast mina nya liknar magicfingers malar fast ränderna är inte lika täta, verkligen ett randigt trassel det här
                          Senast redigerad av Gäst; 08 September 2009, 16:40.

                          Kommentar

                          • Galion
                            • December 2004
                            • 337

                            #28
                            L066

                            Skulle nog inte vilja påstå att det är specielt svårt att få tag i L333.. Men ev att få rätt sort *hehe*
                            Våran lokala zoobutik har nästan alltid både L066 och L333 hemma.

                            Här är en bild på min L066 iallafall
                            Bifogade filer
                            Mvh Peter

                            Kommentar

                            • patdah
                              • November 2007
                              • 659

                              #29
                              Akvarielagret i Bromma har L333 hemma och det är ju bara ett stenkast från Östergötland.
                              /Patrik

                              I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #30
                                Ursprungligen postat av Lutt
                                Fast mina nya liknar magicfingers malar fast ränderna är inte lika täta, verkligen ett randigt trassel det här
                                Ni som är goldisar och undrar vilken mal ni har. Varför lägger ni inte in fotona i "Fråga experten-tråden" så kan ni få svar från en av världens mest kunniga L-malsexperter Ingo Seidel.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...