Olika ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nettan-75
    • January 2007
    • 31

    Olika ancistrus

    Var i fiskaffären och hittade där Ancistrus som var orange med mörka fläckar, har även ett långfenade ancistrus då min fråga är hur många olika varianter finns det och hur ser de ut?

    "Vanlig"
    Gul/albino
    Orange med mörka partier
    Långfenade
    Finns några andra roliga varianter?
  • Thomas&Anna
    • January 2006
    • 1030

    #2
    Ancistrus är inte en art utan ett släkte inom malar vet ej hur många som det finns.Dom som många gånger finns i butik och säljs under namnet ancistrus är olika framavlade varianter men som i folkmun kallas ancistrus,det är många olika arter blandade i dessa.Kolla artbeskrivningen så har många malar ancistrus i sitt latinska namn.

    Thomas
    Thomas & Anna

    www.annaothomas.com

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det finns ett flertal olika varianter, men om alla är så roliga vet jag inte. Då den som de flesta kallar för Ancistrus är ett hopkok av flera olika sorters Ancistrus och denna finns inte naturligt förekommande i SA.
      Är det den odlade varianten du menar så är det svårt att säga hur många färgkombinationer och varianter den finns i, medans de vilt förekommande är en väldigt stor grupp.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Nettan-75
        • January 2007
        • 31

        #4
        Formulerade mig visst lite dåligt. Vet att många av malarna (och även fiskar) är varianter av samma sort.
        Det jag undrade är nog vilka olika "ancistrusliknande" (lagom små, tåliga och förökningsbara) algätare som finns. Tex om ni sett några andra färger än de jag sett.

        Kommentar

        • Daniel Blom
          • June 2003
          • 1670

          #5
          Har sett tre odlingsformer av vanlig Ancistrus: guld, slöj och piebald ("skäck"). Den senare är orange med bruna fläckar. Kolla här.
          Sen finns förstås alla naturliga Ancistrus-arter. FishBase listar 60 beskrivna arter (alltså med vetenskapligt namn), Planet Catfish tar dessutom upp 60 obeskrivna.
          Hur många arter som finns i handeln har jag ingen aning om. Akvarielagret i Bromma har enligt sin hemsida den senaste tiden haft sex arter inne, plus den vanliga hybriden (?) Ancistrus sp. förstås.
          Senast redigerad av Daniel Blom; 17 February 2008, 15:06.
          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
          och framgången är given.
          Samuel Clemens
          Mina bilder

          Kommentar

          • Nettan-75
            • January 2007
            • 31

            #6
            Tack för länken, massor meg fina bilder att dräggla över.
            Det var just en där piebald ("skäck") som jag sett i affären. Blir nog att köpa en gäng sådana.

            Kommentar

            Arbetssätt...