Pictus-mal (Pimelodus pictus)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klinten
    • July 2007
    • 1313

    Pictus-mal (Pimelodus pictus)

    - Vill bara skriva några rader om denna mal. Av en lycklig (eller olycklig) slump kom min hustru över två stycken malar av denna art vid ett "byte" av akvariesaker med en annan akvarist. De fick helt enkelt följa med som "bifångst"! Väl hemkomna uppstod en stunds förvirring. Var skulle vi dumpa dem? I vilket kar! Var kom de ifrån egentligen? Vad ville de ha för biotop? Vattenvärden? Temperatur? Och dessutom - de såg lite farliga ut! Till saken hör att det var två fullt utvuxna exemplar.

    Nåväl! Efter en stunds ältande fick de komma ned i ett 120-literskar tills vi visste mer. Redan dagen efter insåg vi hur tokigt det blivit! De skulle absolut bo i ett större kar. Nu uppstod dock ett problem! Att fånga in dem igen. Det är ju nämligen så med denna mal att den har en himla massa långa antenner som spretar överallt. Till detta skumma vassa piggar i anslutning till gälarna och främre fenorna. Hm! Enligt de sakkunniga fick man absolut inte håva denna mal. Risken var stor att den fastnade permanent i håven pga nämda antenner och vassa piggar och elände!

    Det blev till att försöka lura in dem i ett hörn och med hjälp av en plastburk och hand få upp dem ut karet. Gissa om de var snabba! Som pilar for de runt! Och just det, jag fick känna på taggar och annat vasst! Jösses! Tänk om de var giftiga oxo. Skulle se ut!

    Efter mycket om och men fick jag till slut upp dem och kunde plantera in dem i vårt 600-liters sällskapsakvarium. Just det! Sällskapsakvarium! Med massa fina små pansarmalar och annat mumsmums för en pictusmal!

    Kan bara konstatera att det slutade lyckligt. De två pictusmalarna bor numera någonstans under en massa rötter. Där framlever de sina liv i största välbehag. Alla andra fiskar i akvariet har hälsan kvar och simmar glatt viftande på sina fenor ogenerat fram och tillbaka framför deras gömsle! Men! Vill man se lite aktion är det bara att öppna frysen och tina upp 10-15 skalade räkor som sedan droppas ned i burken. Milda himmel vilket drag!

    Ut ur akvariets mörka gömsle kommer då två frustande pictusmalar och formligen kör över allt i sin iver att fylla munnen med dessa läckerbitar! Detta mina vänner är en fest för ögat! Om någon annan fisk råkat få tag på en räkstjärt blir de jagade å det våldsammaste tills de i ren panik spottar ut sitt byte. Pictusmalen tar då, med ett hånleende, den utspottade räkan och sätter genast fart efter mer!

    De formligen dammsuger akvariet för att försäkra sig om att de inte missat minsta smula! Läckert! Efter detta kallaserande håller de sig lugna och visar sig inte på 3-4 dagar. Man kan bara ibland skymta en antenn som förnöjt och lojt viftar inne under alla rötter..............

    Sensmoral! Pictusmalar är inte alls så dumma - de äter inte ens upp mina andra fiskar!
    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *
  • annatzk
    • January 2008
    • 165

    #2
    Jag ställde just en fråga om denna fisk i ett annat forum (mixfisk), där jag undrade vad man kunde ha i hop med dessa.

    Jag har hört att de blir mindre skygga om man har fler än ett par, men då kanske de inte längre fungerar så bra i ditt sällskapsakvarium...

    Någon som har andra erfarenheter?
    Jag har funderat på att ha pansarmalar ihop med dem, och någon annan fisk med lite färg (t.ex platys).
    Vågar man testa detta tro?
    Om en pictusmal får för sig att smaska på en pansarmal innebär det väll slutet för dem båda...

    Men de är fantastiskt vackra, jag såg dem i en zoo affär och tänkte att de kommer väll aldrig att gå och hålla under rimliga former, men så gick jag hem och läste på och insåg att det var genomförbart.
    Jag har för tillfället en silverhajmal som är en jättecharmig fisk, men som inte alls lever under rätt förhållanden (och ska förhoppningsvis få flytta till ett stim nästa vecka
    Pictusmalen påminner mycket om den tycker jag (utseendemässigt), men den är något mer modest i storleken.

    Sedan verkar den ju vara mer än svår att hantera.
    Ska bara övertala maken om att det visst får plats tre akvarium här hemma...

    Kommentar

    • Klinten
      • July 2007
      • 1313

      #3
      Enligt säkra källor skall dessa malar helst gå i ett mindre stim. Gärna 5-10 stycken. Det gäller nog framförallt när de är av mindre format än de utvuxna exemplar jag har. De tycker mycket om att simma - och simma fort. Därför är det bra om det finns rejäla öppna ytor längs botten där de kan forsa fram. Sedan tror jag även att de föredrar god genomströmning av vattnet i burken. Att de däremot skall ge sig på exempelvis pansarmalar är inte troligt. Dessa malar har tydligen en försvarsmekanismen i form av obehagliga taggar som gör att de snabbt spottas ut! (har personligen inte sett dessa taggar men hänvisar till de som gjort det...hm...ja) Dessa mina pictusmalar samsas med fjärilsciklider - guldbarber - sorgmanteltetror - regnbågsfiskar - guramis - pansarmalar etc utan problem Däremot kan jag tänka mig att mindre Platys kan vara ett lämpligt byte för en vuxen Pictus!
      * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Omvänt.

        Det funkar även bra med omvänd storleksförhållning ,oxå ifall nån undrar. Har två pictusar tillsammans med oscar och jack dempsey bl.a
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • annatzk
          • January 2008
          • 165

          #5
          Aha!
          Jo jag hade funderat på någon sorts ciklid.
          Jag har hört att vissa fiskar ändå försöker att äta upp pansarmalar (vilket sedan leder till deras död eftersom de fastnar). Försökte kolla idag hur stor mun de i djuraffären hade, hahaha. Men de är ju inte fullvuxna där än...

          Kommentar

          • Whizzer
            • May 2005
            • 498

            #6
            Har en pictus i vårt kar sen 1½år tillbaka, tillsammans med både pansarmalar, neon- o kardinaltetror, ett par platy-yngel på några cm.. o de simmar än...
            Whizzer
            http://ninavarblane.blogspot.com

            Kommentar

            Arbetssätt...