"Röda kinder" på corydoras - sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • knaperstekt
    • August 2007
    • 77

    "Röda kinder" på corydoras - sjuk?

    Hej!
    För en vecka sedan köpte jag tre stycken leopardpansarmalar. En av de har varit pigg hela tiden, en annan dog i helgen och den tredje är till och från slö och har "röda kinder".

    Var i djuraffären idag och bytte den döda fisken. De tog vattentester som var bra, dessutom kollar jag själv vattnet varannan vecka. Det är stabilt.

    Tillsammans med den nya fisken jag fick så köpte jag tre till, jag tänkte att den slöa malen kanske blir piggare av kompisar, eftersom man ska ha dom i stim (tänkte fylla på lite "sakta men säkert", akvariet har bara varit igång i sex veckor).
    Visst blev det rödkindade lilla malen lite piggare. Men den är blekare än de andra (som ser väldigt fräscha och starka ut) och har som sagt någon slags rödnad på gälarna. Det röda sitter inte utanpå gälarna, utan det ser mer ut som om inävlorna "lyser igenom".

    Vad ska jag göra, hoppas på att den blir piggare? Någon annan som sett samma sak på corydoras? Alla svar tas emot med glädje.

    Tack på förhand
    //Hannah
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    jag hamnade själv där, att man nästan såg inälvorna, det blev som ett rött sträck, som om man såg ryggraden på fisken typ. Eller någon huvudblodåder eller liknande.

    Detta hände mina fiskar för att jag hade nystartat kar och antagligen inte tillräckligt bra bakteriekultur i karet. Vet nu inte direkt vad problemet är, det ledde bara till massa spekulationer till slut bland de andra medlemarna här på sidan men tillslut kom jag iallafall fram till att inte köpa fler fiskar, avvakta lite, hälla i bakteriekultur vid varje vattenbyte mm.

    Har du rätt teknik i karet? tillräckligt bra pump/filtervolym? står tempen rätt?
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • knaperstekt
      • August 2007
      • 77

      #3
      Tempen är rätt, pumpen är inbyggd och har massa filtermaterial, när jag startade karet för sex veckor sedan kramade jag ur ett gammalt filter i det nya + tillsatte bakteriekultur och vatten från ett annat akvarium. Satte i sex fiskar från ett annat akvarium under första veckan, sedan väntade jag 3-4 veckor med att skaffa flera. Man tycker ju att det borde ha fixat sig?

      Jag kanske bara fick lite dåliga pansarmalar första gången, de jag fick igår är asfräscha.

      Dock så är den rödkindade lillen segare än polisskit, har bland annat legat på rygg. Den lever än, så jag vill ju inte spola ner den. Har lagt den i yngelbur så de ndra fiskarna ska låta den vara. Får se hur det går.
      Ska tillsätta lite bakteriekultur.

      Kommentar

      Arbetssätt...