vad gör mina Ancistrus? Slåss?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LinaH
    • August 2007
    • 5

    vad gör mina Ancistrus? Slåss?

    Jag har två stycken i mitt 190-liters akvarium. Ikväll strax efter de fått mat simmar båda upp till roten och står mun mot mun och fäller ut piggar mot varandra. (De viker ut piggar mot varandra som sitter vid gälarna)
    De simmar runt runt mot varandra och ibland går dom på varandras stjärtfenor. Nu är stjärtfenorna skadade... (jag såg att de var skadade innan de började slåss?) Jag har aldrig sett detta beteende förut... Frågan är alltså vad är det som händer?

    Mvh
    Lina
  • krizz
    • January 2008
    • 51

    #2
    Ancistrushannar (Dom har hornliknande utväxter på huvudet som vuxna) bildar revir och man ska helst inte ha flera tillsammans.
    Det kan gå bra men då ska akvariet vara stort.

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #3
      kan funka om då låter dom vara .. ha fler gömställen
      risken är dock att dom skadar varandra för mycket
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Mycket gömställen är lösningen. Jag har tre Ancistrushannar i samma akvarium och det går jättebra. Det finns fler gömställen än malar, den enda som har fast ställe är Gollum, men han tolererar att de andra sitter på taket till hans grotta. Dessutom har de varsin hona. De leker alla tre paren, och det går också bra.
        Jag släpper ner algtabletter på fler ställen och de får alltid flera stycken varje gång så att det inte blir bråk om dem. Däremot inte varje dag då, istället för att inte riskera övermatning.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • pontulf
          • November 2007
          • 480

          #5
          Kan det inte vara så att det ät två hanar som slåss?

          Det brukar bli så med mina.

          Kommentar

          • LinaH
            • August 2007
            • 5

            #6
            Jag har nu efter alla goda råd jag fått (tack alla som svarat) köpt två mindre rötter + att jag byggt två grottor av skiffer. Jag hoppas att det hjälper dem att hålla sams i fortsättningen!

            Kommentar

            Arbetssätt...