Liten Mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnaKarin
    • March 2002
    • 44

    Liten Mal?

    Jag har precis köpt ett större akvarium och känner mig frestad att köpa ytterligare en mal. Nu har jag en pleco (hypostomus plecostomus) som är relativt stor, ca 15cm. Jag skulle helst vilja skaffa en ung mal, men är rädd för att han ska bli "uppäten" eller liknande av plecon...kan det ske??? Jag har inga andra som skulle skada den, det är bara plecon jag är orolig för.
    Plecos är ju växtätare, men min är väldigt förtjust i mina grodor's mat (räkor).
    Finns det någon risk med att köpa en mycket ung mal?
    Några tips kanske om vilken sorts mal man skulle kunna skaffa...?
    MVH
    Anna Karin
    "Fördelen med att vara klok är att man kan spela dum. Motsatsen är betydligt svårare."
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hej

    Äta upp en mindre mal skulle den nog inte göra, däremot är de territoriella mot artfränder, och släktingar, och kan skada dem. Jag har en vanlig pleco som är ca 8 cm, och fyra Glyptopericthys joselimaianus, en släkting till gibbicepsen. Köpte plecon först, och den har ännu så länge inte visat någon aggressivitet mot de nya. Men den kanske är för liten själv än så länge. Har du mycket gömställen så kan det nog funka att köpa en mindre mal

    MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...