Korsa olika Ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morgan71
    • November 2007
    • 114

    Korsa olika Ancistrus

    Jag har en ganska stor Ancistrushane (L180), går det/bör man korsa denna mal med någon annan typ av Ancistrus
    Om ja; ska man försöka hålla sig till en maltyp som liknar den man har eller kan/ska man "para fritt"
    Alla är vi yngel i början.....
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Skall man överhuvudtaget korsa så skall man gör det på ett proffesionellt sätt med flera olika separata stammar som man på slutet korsar ihop. Detta är ett arbete som kräver en hel del kunskap i genetik och många års arbete.

    Alla slumpartade korsningar är enbart negativa.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • patdah
      • November 2007
      • 659

      #3
      Jag tycker du ska försöka finna en till L180 om du vill få yngel... L180 har ju riktigt trevliga färger i rätt ljus.
      /Patrik

      I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

      Kommentar

      • Morgan71
        • November 2007
        • 114

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Skall man överhuvudtaget korsa så skall man gör det på ett proffesionellt sätt med flera olika separata stammar som man på slutet korsar ihop. Detta är ett arbete som kräver en hel del kunskap i genetik och många års arbete.

        Alla slumpartade korsningar är enbart negativa.
        Ja mina tankar har väl snuddat vid att det skulle kunna kännas lite som en chansning och kanske även lite oseriöst, jag kan inte påstå att jag besitter den kunskapen som krävs för att det ska bli bra
        Alla är vi yngel i början.....

        Kommentar

        • Morgan71
          • November 2007
          • 114

          #5
          Ursprungligen postat av patdah
          Jag tycker du ska försöka finna en till L180 om du vill få yngel... L180 har ju riktigt trevliga färger i rätt ljus.
          Att hitta en L180hona är som att leta efter en nål i en höstack, känner du någon som har en
          Alla är vi yngel i början.....

          Kommentar

          • patdah
            • November 2007
            • 659

            #6
            Ja, eventuellt... jag återkommer via PM om hon är till salu.
            /Patrik

            I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

            Kommentar

            • Morgan71
              • November 2007
              • 114

              #7
              Ursprungligen postat av patdah
              Ja, eventuellt... jag återkommer via PM om hon är till salu.
              Ja tack gör det
              Alla är vi yngel i början.....

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Morgan71
                Ja mina tankar har väl snuddat vid att det skulle kunna kännas lite som en chansning och kanske även lite oseriöst, jag kan inte påstå att jag besitter den kunskapen som krävs för att det ska bli bra
                Det är ingen chansning - det blir alltid fel
                Att det uppstår ofrivilliga korsningar i ett akvarium är ju en sak och kan ju ha sin charm och vara kul att följa upp och se vad resultatet blir. Att däremot sälja sådana yngel eller ens ge bort sådana det är oseriöst.
                Att med avsikt korsa olika arter och sedan ge bort eller sälja avkomman det är som jag ser det ännu värre.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...