168or vill inte!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    168or vill inte!

    Hej, nu behöver jag ytligare tips för att få mina L168or att leka.

    Jag har dom i ett 150 litersakvarium det är 2 honor och 2 hanar är det.
    I akvariet har jag 1300l cirkulation/timmen. Jag matar mest med Röda mygglarver och TROPICA SUPERTABIN B tror jag. Det finns grottor i olika storlekar i akvariet.

    Dom lekte för ca 3 månader sen men äggen blev utslängda och jag lyckades bara rädda 4 yngel. så jag vet att dom kan leka. Och honorna är nu jätte feta. så det borde vara dags för lek men dom vägrar.

    Vattenvärdena är:

    PH 6.8
    Kh 2
    Konduktivitet 120 µS
    och det är 28 Grader i vattnet


    Någon som kan hjälpa mig för att dom ska leka? Alla mina andra malar går bra att få lek på...Det är bara 168orna som är lite krångliga just nu.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m
  • Thomas&Anna
    • January 2006
    • 1030

    #2
    Svarta mygglarver och cyklops triggar ofta till lek,är det inte en hane för mycket jag har 3st honor och 1st hane(L-260).När jag fick yngel på dessa så tände jag inte karet och matade dom oregelbundet även vattenbyten gjorde jag oregelbundet.Jag skall försöka få lek nu igen.
    Lycka till.

    Thomas
    Senast redigerad av Thomas&Anna; 02 January 2008, 19:08.
    Thomas & Anna

    www.annaothomas.com

    Kommentar

    • jesper_b
      • June 2006
      • 1201

      #3
      Ursprungligen postat av Thomas&Anna
      Svarta mygglarver och cyklops triggar ofta till lek,är det inte en hane för mycket jag har 3st honor och 1st hane(L-260).När jag fick yngel på dessa så tände jag inte karet och matade dom oregelbundet även vattenbyten gjorde jag oregelbundet.Jag skall försöka få lek nu igen.
      Lycka till.

      Thomas
      Tack för svaret, dom får även cyklops och svarta mygg. Jag tror inte att svaret ligger i maten tyvär. Men jag har funderat på att plocka ut en hane för att se vad som händer. När jag var i lokalen idag provade jag även att sänka vatten nivån lite för att få ner cirkulationen mer mot botten.

      Hoppas dom leker snart. För dom 4 ynglen ja rädda senast är mycket snygga nu.

      Lycka till med 260na
      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
      Mina Malar:
      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

      Kommentar

      • Thomas&Anna
        • January 2006
        • 1030

        #4
        Jag vet att en del kör med regntidssimulering för att få malar att leka.

        Thomas
        Thomas & Anna

        www.annaothomas.com

        Kommentar

        • jesper_b
          • June 2006
          • 1201

          #5
          Ursprungligen postat av Thomas&Anna
          Jag vet att en del kör med regntidssimulering för att få malar att leka.

          Thomas
          Det jag gör genom att sänka konduktiviteten är ju att efterlikna dom naturliga förhållandena, Alla mina l168 är vildfångade. Och medans jag sänker använder jag mig av regntidssimulering...
          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
          Mina Malar:
          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

          Kommentar

          Arbetssätt...