Malarna dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • e-k
    • November 2007
    • 129

    Malarna dör!

    Jag undrar varför mina malar dör efter 1-2 mån i mitt akvarium?
    Jag har ett 350 l med Malawiciklider och mal tillsammans, vad kan det bero på?
  • vmax4ever
    • April 2005
    • 198

    #2
    Jadu du gav inte mycket att gå på.
    Vad är det för malar?
    vattenbyten?
    växter?
    foder?
    mfl

    Men om ja ska gissa på denna tunna fakta säger jag Nitrit eller brist på näring
    Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Skulle tro det med, foderbrist är nog boven. Men det är inte lätt att gissa så gör en komplettering på de föregående tilläggen så kan man nog komma närmare sanningen.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Bette
        • September 2006
        • 635

        #4
        jag gissar också på för lite mat
        Elisabet

        Kommentar

        • JaXxS
          • December 2003
          • 251

          #5
          finns det rötter?
          Du e n00b

          Kommentar

          • patdah
            • November 2007
            • 659

            #6
            Vad är det för sorts malar?
            /Patrik

            I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

            Kommentar

            • e-k
              • November 2007
              • 129

              #7
              malarna dör

              Ursprungligen postat av e-k
              Jag undrar varför mina malar dör efter 1-2 mån i mitt akvarium?
              Jag har ett 350 l med Malawiciklider och mal tillsammans, vad kan det bero på?
              Jag har provat med både Plecostomus och Ancistrus och dom bara dör!!
              Jag har dom tillsammans med Malawiciklider i ett 350 l akvarium, vattenbyten ca var 3-4v.
              Cikliderna får flingfoder och pellets, till malarna ger jag "tablett" till natten men jag har aldrig sett att någon mal ätit av den utan cikliderna är där och norpar! Men det är ju mörkt när jag matar dom så jag har inte fullständig koll.
              Man ser att dom jobbar på dagen, i karet finns det småsten och lavastenar lite med växter eftersom cikliderna äter upp dom och några krukor att gömma sig i. Vad beror detta på att dom dör hela tiden?? Ska jag byta foder eller vad??!

              Kommentar

              • Amaro
                • January 2007
                • 1709

                #8
                1, fårstår inte hur du kan göra vattenbyten så sällan. Malar är riktigt riktigt känsliga mot nitrit, du kanske går runt i låt säga vecka 2 med lite nitrit i karet, cikliderna mår kanske inte dåligt av lite nitrit pga de är starka men det räcker som sagt med jättelite nitrit för att malarna ska gå under. Gör åtminstånde vattenbyte 1 gång på 2 veckor och ha i beredningsmedel, det räddar liv.

                Har du malar med andra glupska fiskar så måste du specialmata dem, jag la in mina i ett annat kar och tränade upp dem för handmatning, det e så jag får dem o äta, iaf de större som behöver mycket mat. de mindre klarar sig på några rester iaf om de får ordentliga doser med mat minst 1-2 gånger i veckan.

                alltså, oftare vattenbyten, beredningsmedel och specialbehandling. Annars bör du inte ha nå fiskar som du ej kan klara av att ta hand om..

                lycka till
                If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                Kommentar

                • vmax4ever
                  • April 2005
                  • 198

                  #9
                  Ursprungligen postat av e-k
                  Jag har provat med både Plecostomus och Ancistrus och dom bara dör!!
                  Jag har dom tillsammans med Malawiciklider i ett 350 l akvarium, vattenbyten ca var 3-4v.
                  Cikliderna får flingfoder och pellets, till malarna ger jag "tablett" till natten men jag har aldrig sett att någon mal ätit av den utan cikliderna är där och norpar! Men det är ju mörkt när jag matar dom så jag har inte fullständig koll.
                  Man ser att dom jobbar på dagen, i karet finns det småsten och lavastenar lite med växter eftersom cikliderna äter upp dom och några krukor att gömma sig i. Vad beror detta på att dom dör hela tiden?? Ska jag byta foder eller vad??!
                  ser inget större engemang, plecon kräver rötter och gömställen, sen att du inte utför vattenbyten på en regelbunden basis är döden för bakteriefloran, sen hur mycket du byter har också stor betydelse, gissar på att du gör ett stort vattenbyte vilket är ännu sämmre och växter är ännu mer nödvändigt om du ska få en bra bakterieflora och då kan du byta vatten med längre mellanrum, men i ditt fall skulle jag säga vattenbyte minst var 14:e dag 20-25% men hellst 20% var 7:e dag pga bristen på koll och växter
                  Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

                  Kommentar

                  • e-k
                    • November 2007
                    • 129

                    #10
                    Jag har gjort som jag blev tillsagd i affären och det har uppenbarligen varit fel så då får jag ändra på det och göra som ni har sagt, har flera mindre akvarier så jag kan mata upp dom lite.
                    Det är ju för att man VILL lära sig som jag frågar!!!!!!!
                    Tack för svaren!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av e-k
                      Det är ju för att man VILL lära sig som jag frågar!!!!!!!
                      Tack för svaren!
                      Helt riktigt, frågar man inte så får man inga svar.
                      Du behöver inte ha malarna i separat akvarium för de ska växa upp, då det tar ganska lång tid. Mata med grönsaker och algtabletter när ljuset har varit släckt i karet en timma och det är helt svart i rummet så får de ha maten någorlunda ifred.
                      Gör sedan vattenbyte med 20% i veckan så ska du se att klarar sig bättre och tänk även på att de är ganska syrekrävande så det bör vara ganska bra cirkulation på vattnet.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Amaro
                        • January 2007
                        • 1709

                        #12
                        I och med att du e här för lärande syften så kan vi andra ge dig lite med detaljerad info.

                        Grundförutsättningar för att hålla malar.

                        1, dem e som sagt känsliga, jag gör vattenbyte på 30% varje vecka. men du måste alltså göra vattenbyte minst 1gång på 2 veckor, oftare i vissa fall beroende på hur mycket fiskarna skitar ner/hur mycket du matar.

                        2, Bra att hälla i beredningsmedel, sj så använder jag ett som heter reef evolution som jag varje vattenbyte häller i 2.5ml i. Med tanke på att flaskan är på 250ml så innebär detta att jag alltså använder medlet 100gånger per akvarie tills det tar slut. Det räcker alltså väldigt länge och kostar mig 200kr per flaska. Är dock inte ett måste men helt klart ett måste för den som verkligen vill att fiskarna ska må så bra som möjligt.

                        3, rötter är ett måste eftersom malarna då dem gnager på det får i sig ett ämne som gör så deras mage funkar, utan detta ämne så funkar alltså inte magen tror det heter celosa lr nått?!

                        4, självklart tillräckligt stort akvarie och rätt temp.

                        5, mer än 2-3 bra gömställen så den rör sig från plats till plats, lägg helst upp dessa på olika delar i akvariet så att malen rör sig från ställe till ställe (detta gör så: 1, malen rör sig mer och oftare, 2, du ser den oftare, 3, den vågar ge sig ut vid matning eftersom dess "säkra" ställen finns i närheten)

                        6, mata den rätt, lägg ner 10-20 min om det så behövs tills du lyckas få den att käka.

                        Tips, jag lärde min mal bli handmatad genom att jag i första steg

                        1, la ner handen då och då i dess närhet, alltid med algtablett eller annat foder i handen, la fodret i dess närhet sen tog ja upp handen, den kom fram o åt.
                        2, efter att jag gjort detta någon vecka så gick jag närmare och närmare med handen.
                        3, efter ännu ett tag så började jag röra malen på stjärtfenan med ena fingret, den blev rädd i början och ryckte till, när den gjorde detta så stod jag still med fingret, då den lugna ner sig så rörde jag den igen, höll på så några dagar tills malen fattade att min hand inte var en fiende.

                        Sen fortsatte jag med dessa steg tills den tillslut inte var rädd för mig. Idag stoppar jag ner handen med en maltablett mellan 2 fingar, lägger handen på botten och tabletten framför malen, så kommer den fram och tar den

                        Riktigt kul att kunna göra detta, men man får vara försiktig så man inte skrämmer livet ur dem. Märker man att det inte funkar så får man sluta. Alla malar går ej att vänja
                        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                        Kommentar

                        • patdah
                          • November 2007
                          • 659

                          #13
                          Lägg i malfoder nattetid då det är riktigt mörkt så endast malarna äter av fodret.
                          /Patrik

                          I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                          Kommentar

                          • Amaro
                            • January 2007
                            • 1709

                            #14
                            patdah jag gillar inte det där rådet för att vara helt ärlig. Visst funkar det OM du bara har en mal i karet eller att du har malen med fiskar som inte är glupska. Testa och ha en mal med praktbotier, silverhajar, blackghost, öronålar etc etc etc. Det där släcka lampan tricket funkar inte då.

                            En del ger ut det rådet utan att fråga vad personen i fråga har för andra fiskar. En del märker inte att de andra fiskarna tar fodret utan att malen ens fått i sig något. Vilket är ganska kritiskt för malens hälsa.

                            Vet förövrigt inte om ciklider vilket han har sina malar med är på det viset att dem också vaknar till och snor maten, det kanske e annorlunda med dem ??

                            Ps det är inget påhopp alls. Ville bara rent allmänt påpeka att jag anser att den där metoden inte funkar i alla fall.

                            Mvh amaro
                            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                            Kommentar

                            • patdah
                              • November 2007
                              • 659

                              #15
                              Amaro, att det inte fungerar för dig men för andra kan bero på många olika saker.

                              Det är absolut inte säkert på något vis att malarna klarar sig även om man matar dom nattetid bara för att mina kommer fram och äter då. Alla har vi olika fiskar med olika behov och krav.
                              /Patrik

                              I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...