Skygga corydoras sterbai

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mabuse
    • December 2007
    • 101

    Skygga corydoras sterbai

    Har fyra stycken corydoras sterbai, som tyvärr nu efter en månad ungefär har blivit väldigt skygga. Vill man se dem måste man sitta blick stilla framför akvariet i 5-10 minuter, då kommer de fram. Men så fort man rör sig (räcker om någon reser sig i andra ändan av rummet) så försvinner de snabbt som attan.

    De var inte alls så här rädda i början, undrar nu om pansarmalar helt enkelt är väldigt skygga, eller om man kan göra något för att få dem att känna sig tryggare?
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Ursprungligen postat av Mabuse
    Har fyra stycken corydoras sterbai, som tyvärr nu efter en månad ungefär har blivit väldigt skygga. Vill man se dem måste man sitta blick stilla framför akvariet i 5-10 minuter, då kommer de fram. Men så fort man rör sig (räcker om någon reser sig i andra ändan av rummet) så försvinner de snabbt som attan.

    De var inte alls så här rädda i början, undrar nu om pansarmalar helt enkelt är väldigt skygga, eller om man kan göra något för att få dem att känna sig tryggare?
    Hur länge har du haft dom. mina var också jätte skygga i början men efter ett par månader så blev det bättre. Jag la ner många nya gömställen i akvariet och detta gjorde att dom var framme mer, dom vet ju då att dom kan gömma sig när dom känner sig hotade. har du några gömställen till dom? så dom inte måste simma långt för att kunna gömma sig.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Corydoras är ju en stimfisk och som andra stimfiskar så _kan_ de bli skygga om de är för få. Jag hade nog provat att utökat stimmet med två eller fler individer. Ju fler man har desto mindre skygga blir de oftast..
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • jesper_b
        • June 2006
        • 1201

        #4
        Ursprungligen postat av lili76
        Corydoras är ju en stimfisk och som andra stimfiskar så _kan_ de bli skygga om de är för få. Jag hade nog provat att utökat stimmet med två eller fler individer. Ju fler man har desto mindre skygga blir de oftast..
        Mycket sant att jag inte tänkte på det....såg inte att det stog fyra...ett stimm på 8 st skulle jag rekomendera..
        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
        Mina Malar:
        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

        Kommentar

        • Mabuse
          • December 2007
          • 101

          #5
          Jo, jag vet att fyra är i minsta laget, men akvariet är bara på lite drygt 100 liter, så jag kan inte ha så mycket fisk i det. Tyvärr.

          Jag behöver ju också en "algätarpatrull", de är tre stycken (siamesisk algätare och clownpleco), så nu känns det inte som att det finns plats för så mycket fisk till, eftersom jag också skulle vilja ha någon art som inte främst håller till på botten. Akvariet har måtten 50x50x50 (åttkantigt), så jag vill gärna kunna ha någon fiskart som simmar i övre halvan av akvariet.

          Skaffar jag fyra corydoras till så finns det väl inte utrymme för något mer än dem och algätarna?

          Bottenytan är ju som sagt ganska liten i akvariet, men vi har en liten grotta där de kan gömma sig, och sen brukar de gömma sig bland växterna i bakgrunden. Så de kan snabbt komma undan om de vill (och det vill de!)

          De verkar ha blivit mycket skyggare sen jag slamsög akvariet för första gången, det kan inte vara så att de blev skrämda av den?
          Senast redigerad av Mabuse; 19 December 2007, 13:47.

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #6
            Det värsta är ju att du har en väldigt liten botten på det karet och därmed är "bottenkvoten" fylld. Kanske inte det ultimata karet för bottenlevande stimfisk alltså.
            Du får göra gott om gömställen för dom att gömma sig i, så kanske de ändå kan känna sig trygga.
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • Mabuse
              • December 2007
              • 101

              #7
              Nej, kanske inte, men vi gillar det. Dessutom börjar det kännas som att hur man än bär sig åt med akvariet så har man gjort allting fel från början i alla fall(fel fisk, fel filter, fel ljus, fel växter, fel botten, fel akvarium, fel inredning), så liksom, ännu ett fel i raden spelar kanske mindre roll. Jo, doppvärmaren har faktiskt ingen anmärkt på än, så den kanske är ok.

              Det finns ju inte jättemöjligheter att bygga så mycket fler gömställen (som sagt, bottenytan är liten), men vartefter växterna blir större så kommer det ju finnas fler gömslen där. Förhoppningsvis kanske det kan räcka.

              De var orädda de första tre veckorna, det är den senaste veckan efter det att jag slamsög första gången och köpte en algätare till som de blivit skyggare.

              Kommentar

              • woodo
                • January 2007
                • 605

                #8
                vi fick 4 sterbai, det är för några vi vet och vi ska aboslut köpa många fler, gratis för bara 2 dagar sedan. Dessa placerades i vårat 720L kar. Våran tanke var ju att de självklart inte skull visa sig alls i ett så stort kar när dom bara är 4. Men nedå dessa 4 gynnare far runt som bara den, aldrig behövt kolla 2 gånger för att se dom, udda? :P
                150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mabuse
                  Nej, kanske inte, men vi gillar det. Dessutom börjar det kännas som att hur man än bär sig åt med akvariet så har man gjort allting fel från början i alla fall(fel fisk, fel filter, fel ljus, fel växter, fel botten, fel akvarium, fel inredning), så liksom, ännu ett fel i raden spelar kanske mindre roll. Jo, doppvärmaren har faktiskt ingen anmärkt på än, så den kanske är ok.

                  Det finns ju inte jättemöjligheter att bygga så mycket fler gömställen (som sagt, bottenytan är liten), men vartefter växterna blir större så kommer det ju finnas fler gömslen där. Förhoppningsvis kanske det kan räcka.

                  De var orädda de första tre veckorna, det är den senaste veckan efter det att jag slamsög första gången och köpte en algätare till som de blivit skyggare.
                  Det är ju så.. Man gör en massa fel, ofta "ok:at" av djuraffären. Sen trillar man in här och då får man veta alla fel man gjort.. *Harkel*
                  Jag kom från affären med tre eldstjärtar. De är väldigt aggressiva mot sin egen art och ska definitivt hållas ensamma.. Nu gick det bra, de levde i samma kar i ett halvår innan jag beslutade mig för att ge bort två av dom. Innan blodvite uppstod.

                  Som i så mycket annat så får man använda sitt sunda förnuft och se till helheten. Era Corysar hade förmodligen varit gladare i större stim, men eftersom det inte går så gör man det bästa av saken.
                  Växterna som kommer att växa upp blir bra gömställen. Kanske ni får plats med en liten rot?
                  Att de blev fega efter malen och slamsugningen är nog helt riktigt. Det är stora grejer för små fiskar...

                  Kubakvarium är läckra, så jag förstår att ni gillar det! "Problemet" är ju bara att det blir väldigt lite yta på vart "skikt".
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  • svea
                    • February 2005
                    • 2476

                    #10
                    Tappa inte modet, Mabuse.
                    Det är en snygg form på ett sådant akvarium. Det kan bli vackert med rätt fiskar.

                    Det jag tänker på är att siamesisk algätare blir stor. Jag har en som är som fullvuxen, och han är maffig. Och pleco är väl inte heller liten. 3 sådana stora fiskar tar ju plats. Och det är inte lätt för siamesisen att få sträcka ut.

                    Kunde du inte byta nån av dem mot några fler corysar? Du kunde ju ha otocinclus (stavn?), de är inte stora och bra algätare. Och amanoräkor äter också alger.

                    Lycka till.
                    Senast redigerad av svea; 19 December 2007, 16:40.

                    Mina bilder
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Mabuse
                      • December 2007
                      • 101

                      #11
                      Än så länge är de siamesiska algätarna små (den ena är väl 2 cm och den andra 4 cm), vi får se hur det blir sen. Vi måste ha dem för att ha någon som äter alger i akvariet, och har blivit rådda att siamesisk algätare är det enda rätta.

                      Amanoräkor ville vi ha, men har blivit avrådda eftersom vi har corydoras i akvariet, som då skulle äta upp alla räkyngel. Och kan man inte låta ynglena växa upp ska man inte ha räkor. Har man räkor kan man bara ha mycket, mycket små fiskar, och helst inga alls.

                      Vår pleco är liten, 4-5 cm kanske. Det dröjer innan den blir för stor, och den blir ju heller inte större än 10 cm, den får nog plats då också. Vi måste ha den för att ha någon som städar upp kring roten och äter brunalger.

                      Otocinclus har vi också blivit avrådda från.

                      Och dessutom har jag precis köpt algätarna för att råda bot på vårt algproblem (kiselalger), blev närmast idiotförklarad hur man kan vara så korkad att man startar upp ett akvarium utan algätare och sugmalar. Känner mig inte så sugen på att genast byta ut dem.

                      Vi har en jättestor rot, men den är inte pansarmalarna så intresserade av. Det är en redmoor-rot som ser ut som ett litet träd ungefär. Plecon älskar den.

                      Vad vi har är däremot en liten grotta mellan två stenar, som pansarmalarna älskar.

                      Kommentar

                      • Dysnomia
                        • April 2004
                        • 1692

                        #12
                        Amanoräkor förökar sig inte i vanligt vatten. Äggen/larverna behöver bräckt vatten för att kläckas till räkyngel.. En svår procedur med andra ord. Bara en liten parantes. De flesta som har amanos får aldrig några räklingar. De mindre räksorterna räkar däremot av sig som tusan och vill man behålla räklingar så ska man inte ha dom med fiskar.

                        Tänkte på grottor och stenar.. Ni kan inte bygga en eller två sådana ställen till till Corysarna?
                        Skånetös i Dalarna
                        MIN ZOON!

                        Kommentar

                        • Mabuse
                          • December 2007
                          • 101

                          #13
                          Ursprungligen postat av lili76
                          Amanoräkor förökar sig inte i vanligt vatten. Äggen/larverna behöver bräckt vatten för att kläckas till räkyngel.. En svår procedur med andra ord. Bara en liten parantes. De flesta som har amanos får aldrig några räklingar. De mindre räksorterna räkar däremot av sig som tusan och vill man behålla räklingar så ska man inte ha dom med fiskar.

                          Tänkte på grottor och stenar.. Ni kan inte bygga en eller två sådana ställen till till Corysarna?
                          Ingen plats kvar på botten, tyvärr. Vi har ganska mycket växter (livrädd för nitritproblem!), roten tar mycket plats, och sen tar stenarna plats också. Så här ser det ut, inte den bästa bilden men man får ett hum iaf:



                          Här är deras lilla grotta:



                          Den är större än vad den ser ut på bilden, vi har grävt ur sanden inuti, så de får plats allihop plus den stora algätaren, som brukar hänga med dem, utan att synas utifrån.

                          Blandade ihop amanoräkorna med småräkor, de tvar småräkorna som inte gick att ha med fisk. Amanoräkorna är kanske lite tråkiga i färgen? Vi har också tänkt att ha ett stim tetror vad det lider (blodfenstetra), ingen risk att de käkar räkor?

                          Förutom risken att algätarna såsmåningom inte får plats, är det något jätteproblem med att ha dem? Tycker de är ganska kul, och vi behöver verkligen nån som städar.

                          Kommentar

                          • Dysnomia
                            • April 2004
                            • 1692

                            #14
                            Jättefint kar! *Gillar* Ser ut som om det inte finns så mycket tom yta som jag fick för mig (så de behöver simma långt för gömställen).

                            Amano är mycket riktigt lite "tråkiga" i färgen, men i övrigt en kul räka tycker jag (jag har dock ingen egen erfarenhet av dom. Än.. ). Tetrorna kan inte äta amanos, men mindre räkor är de glupska på.

                            Jag ser inget jätteproblem att ha kvar algätarna. Det enda "problemet" är att det inte kan få plats med fler Corysar... Precis som du säger så kommer det att bli trångbott med tiden, men då har ni förmodligen redan börjat tänka på ett större kar.. *Vis av erfarenhet*
                            Skånetös i Dalarna
                            MIN ZOON!

                            Kommentar

                            • Mabuse
                              • December 2007
                              • 101

                              #15
                              Nej, det är lätt för dem att hinna gömma sig bakom roten eller i sin grotta, det går på en bråkdels sekund! Sitter man bara still så kommer de fram, det är när man rör sig som de blir rädda.

                              Men nu när jag tänker på saken så var det ju en rätt brutal städning i helgen, förutom slamsugning så planterade vi om flera av växterna, petade ner växtsubstrat i bottnen, osv. Undra på att de blev skrajsna! Jag ska vänta lite och se om de blir modigare igen, annars kan man kanske få plats med två kompisar till så småningom.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...