Överlever malar "vanlig" medicin?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vronk
    • February 2006
    • 63

    Överlever malar "vanlig" medicin?

    Hej, jag har lite trassel med vad som troligtvis är svamp i mitt akvarium.
    Undrar nu vad ni tycker att jag ska behandla det med eftersom malar kan vara rätt känliga mot salt och olika metaller som medicinerna ofta innehåller.
    Fick vita prick för tre år sedan och malarna var de enda som inte blev smittade. Tyvärr var det dock de som strök med för de klarade inte behandligen istället.
    Rädd att det ska sluta på samma sätt nu.
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    jag skulle personligen inte riskera det.

    Men det beror helt och hållet på vad för medicin det är, du kan fråga stället du köper det på ifall malar är känsliga mot det eftersom en del mediciner e harmlösa mot fiskar.

    Skulle det däremot finnas minsta lilla risken så skulle jag direkt avråda dig från att använda det. Alternativt så kan du tex under medicinering lämna malarna hos vänner om dessa har fiskar. Ibland kan även ens lokala zoohandlare göra en tjänsten att hålla fiskarna i sin butik i ca en vecka. I vissa fall behöver de dock kanske övertalas med att man erbjuder en slant för det. Men detta bör föredras före att riskera malarnas hälsa/liv.
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • Öronräv
      • March 2007
      • 754

      #3
      Om du specificerar vilka malar det handlar om så finns det säkert någon här som har koll på om de tål olika svamp-mediciner
      Jag skulle inte lita på butikspersonalen och vad de ev. kommer att säga funkar med malarna, vet de inte så säger de med stor sannolikhet "jooooo, men Det går bra!"

      Jag har aldrig medicinerat mot just svampinfektioner men vid medicinering mot parasiter/bakteriella infektioner (protozin, baktopur) har mina malar alltid klarat sig fint
      There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

      http://oeronraev.bilddagboken.se/

      Kommentar

      • B0bban
        • February 2007
        • 168

        #4
        har kört protozin mot vitaprick o haft flertalet malar i karet,alla har klarat sig.
        Malarna verkar heller inte få vitaprick som ni skriver,varför?

        Kommentar

        • rick
          • April 2005
          • 1012

          #5
          Jag har också kört flera liter medicin tillsammans med malar genom åren och det har aldrig varit minsta problem. Däremot så kan jag säga att malar är minst lika mottagliga som andra fiskar för vitaprick. Jag förlorade en Clown Pleco och 2 ancistrus raunculus för någon månad sedan. Ingen medicin hjälpte så som sista utväg köpte jag ett 20w UV-C filter och vipps var prickarna borta på de andra fiskarna på några timmar. Vill verkligen pusha för UV-C istället för mediciner. Jag tror man lätt spar in ett sådant ganska fort. Dessutom har det ju andra fördelar också: Motverkar/botar sjukdomar samt håller nere algnivån.
          / Rickard

          Kommentar

          Arbetssätt...