Skillnad på peckoltia och panaque?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mabuse
    • December 2007
    • 101

    Skillnad på peckoltia och panaque?

    Har inhandlat en L-mal, men är nu osäker på om jag har en peckoltia vittata eller en panaque maccus. Finns det något enkelt sätt att se skillnad på de två arterna?

    Den har ganska breda ränder, älskar min stora rot och sitter hyfsat ofta synlig.
  • Långås
    • December 2005
    • 1368

    #2
    Om det har ganska breda ränder låter det som en peckoltia. Men väldigt svårt att säga utan en bild.
    Mvh Peter

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Panaque maccus

      Peckoltia vittata

      Om man kollar noga förutom på färgteckningen så är det rätt stor skillnad på både kroppsformen och tänderna.

      Och ja jag tror också på vittata men kolla länkarna för säkerhets skull.

      Kommentar

      • Mabuse
        • December 2007
        • 101

        #4
        Jag ska försöka ta en bild, men den ser ut som en peckoltia, tycker jag.

        Hur skiljer sig kroppsformen och tänderna mellan arterna?

        Om jag nu har en peckoltia, läste någonstans här på forumet att de är köttätare som inte alls vill ha alger, låter inte så lovande? Den bor i akvariet förutom att vara lite kul så med uppgift att hålla roten slemfri och gärna äta brunalger, så vi har inte matat den något (eller ja, de andra har fått algtabletter, men den vill aldrig lämna sin älskade stora rot, så den får inget av tabletterna), borde vi göra det?

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          fixa bild så ställer du frågan på www.goc.se istället.

          På goc så finns det ett par personer som verkligen kan skilja på alla olika arter bara genom att se bilder. Minns ej vad dem heter men men. Blir mer träffsäkert om du frågar där
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          Arbetssätt...