Temperatur hos malar,går de få biggy p*lsk ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B0bban
    • February 2007
    • 168

    Temperatur hos malar,går de få biggy p*lsk ??

    tjoho

    är så att jag har ett ett gäng ancistrus malar i varierande storlekar.
    2 hanar och 3 honor, 1 biggy hanne o en hyffsat stor hona,dessa är köpa som ett lekpar.
    Min fråga är,då hanen i paret verkar vara mest nattaktiv (aldrig framme på dagen då ljuset i karet är tänt) däremot är honan framme o är mycket pigg.
    Har krukor,rötter med hål i osv,hanen håller till i en rot.
    Dock så är de ingen grotta lr ett hål utan han hänger alltid upponer,dagtid.
    Detta får mig att undra lite då jag läst att hanen ska fläkta osv även när inte rommen är lagda,men hur ska min göra de då han fruktar ljuset?!...
    den andra hanen verkar inte så hemst intresserad utav att leka med honorna...
    har bra med syreomsättning, byter ca 7 ggr av karets storlek i timmen,dock så tycker jag tempen är aningen hög dvs 24-25 grader,i mitt rum är de 21 grader o doppvärmaren är bara ställd på "stödvärme" för ev kalla nätter dvs 21 grader.
    hur får jag ner värmen,antar att rören i mitt juwel kar värmer upp vattnet mer änn väl men lite väl bra då jag antar att kallare vatten "trillskar" malarna till lek?
    Hur ska jag få ner tempen lr är de bara att glöma,o kan man glöma lek också då?
    byter alltid till kallt vatten när jag gör vattenbyten vilket blir 2-3 ggr/vecka men de räcker ju bara för stunden o de syns att malarna då blir piggare.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tempen i ditt kar är bra, så den behöver du inte ändra på.
    Att hanen är nattaktiv spelar ingen större roll då det är han som bestämmer vilken grotta som passar för ändamålet och sedan jagar/lockar han honan dit när hon är redo.
    Det är bara att vänta och se på, gör regelbundna vattenbyten så kommer de förhoppningsvis att leka snart.
    Sedan att dina Ancistrus är köpta som lekpar kan du ta med en nypa salt, dels är det bara att ta en hona och en hane så är det ett "lekpar" då de har möjlighet att leka och har de lekt tidigare så är det inte säkert att de gör det vid ändrade förhållanden. Men detta gäller säkert inte dina fiskar!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • B0bban
      • February 2007
      • 168

      #3
      tack för svaret,okej då kör jag vidare som jag gjort.
      Hur många algtabletter/dag rekomenderas?
      stödmatar med ärtor,har testat gurka men de verkar de inte gilla specielt.
      även hört att potatis ska vara bra,stämmer de? brysselkål då?

      Kommentar

      • mmm
        • June 2004
        • 901

        #4
        Håller med om att temperaturen är bra och jag tror inte det blir bättre av lägre temperatur i alla fall. Mina leker ibland i mitt kar trots att jag har 28-29 grader där, även om jag tycker de lekte oftare när temperaturen var ett par grader lägre.

        Du har två hanar, så jag hoppas du har ett stort kar. Du kan annars få problem senare, men det känner du säkert redan till . (Jag antar att den andra hannen fortfarande är ganska liten?)

        Matningen kan jag inte hjälpa dig så mycket med. Jag matar inte mina med något speciellt utan de äter samma mat som resten av fiskarna, t.ex. räkmix brukar mina uppskatta. Ancistrusarna äter ju det mesta...
        /Mattias

        Kommentar

        • B0bban
          • February 2007
          • 168

          #5
          ok,jo jag känner till att flera hanar kan bli ett problem men de krävs ofta lite storlek på dem vad jag hört.
          "biggy" är en 10+are (svårt att mäta liksom) o riktigt grov, den andre hanen är ca 6 cm o ganska liten i kroppen.
          Honan är någonstans där imellan dessa 2 hanar så någon utav hanarna borde vara lämpad som farsa

          Ang matningen så kör jag vidare på varierat foder till fiskarna,kör på flingfoder (2 sorter) samt röda mygglarver som de älskar. Malarna får då även ett tillskott på algtabletter varje dag.
          Får vi se hur det går,men yngel vore väldans trevligt.

          Kommentar

          • B0bban
            • February 2007
            • 168

            #6
            tänkte fråga en sak till.
            Ifall malar ligger i ett kryputrymme (i detta fall en ihålig rot) o fläktar väldigt mycket utan paus i fläktandet,kan de betyda nått annat änn "ägg" lr kan de göra så när de tuggar på roten lr nått?
            om de nu är yngel som är på G,hur ska jag gå till väga,har nämligen tigerbarb i karet
            ska jag håva upp så många som möjligt o ha i ett flytande yngelkar eller ska jag bara låta dem gå?
            vet ej hur stora/små ancistrus yngel är,har bara erfarenhet av guppy yngel o de är inte stora....

            Kommentar

            • mmm
              • June 2004
              • 901

              #7
              Går det att lyfta upp roten lite? I såna fall kan du göra det och kolla ifall det sitter ägg där. Mina brukar lägga äggen i en kokosnöt och jag lyfter då upp den och kolla ifall det är något. (Ska nog göra det ikväll eftersom min hane faktiskt ligger och fläktar ). Men fläktar han mycket så är det troligt att det är ägg där.

              Han kommer i såna fall att stanna i roten ganska länge, tills ynglena blir frisimmande och kommer ut. De är nog nästan 1 cm långa då så det är relativt stora. Jag vet inte hur stor risk det är med barberna, men jag tror det största problemet är att få ynglena att äta om det är många aktiva fiskar i karet (?). Själv har jag bara lyckats dra upp mina yngel när det gått själva eller i stort sett själva.

              När det gäller din andra hane så borde det snart kunna bli revirstrider. Men det märker du ju så småningom ...
              /Mattias

              Kommentar

              • B0bban
                • February 2007
                • 168

                #8
                jo fläktar mycket gör han,nu idag har han dock vänt sig men ligger fortfarande kvar i hålet som är i roten.
                Den store är mest bland rötterna så de är väll hans revir,den andre hanen verkar hålla sig en bit ifrån honom o tar andra delen av karet där nån liten rot finns också.
                Svårt o lyfta denna rot,får se till helgen,är han borta så lär inget ha hänt annars låter jag honom nog vara.

                Kommentar

                • MattiasL
                  • September 2006
                  • 1479

                  #9
                  Min hane ligger och fläktar för jämnan. Tredje kullen med yngel nu. Temp 25 grader. En upp och nedvänds kruka med en skärva bortslagen samt matning så att det alltid finns en bit grönsak, gärna en skiva obergine nedtyngd av en liten gaffel varje natt att knapra upp. En algtablet varannan dag. Detta har fått mitt ancistruspar att leka som bara den. Men då har jag bara en hane och en hona i mitt akvarium. Obs om hanen verkligen vaktar yngel så kommer han inte ens ut för att äta.
                  Qui audet adipiscitur!

                  Kommentar

                  • B0bban
                    • February 2007
                    • 168

                    #10
                    tjoho

                    kan bara meddela att min första kul av ancistrus är på väg
                    hannen ligger som sagt kvar på samma ställe för 3e dagen i rad.
                    Häromdagen lyste jag ner i roten med hål i o då var honan o hälsade på o sedan dessa har Biggy legat kvar o fläktat,så idag så vara jag bara tvungen,lyffte lite försiktigt på roten framför o då såg jag stora fina ägg.
                    Hoppas att de blir lagom med yngel,för många är inte helt kul då jag inte har ett kar för så pass mycket fisk även om jag planerar för ett större
                    så lekrör,krukor gick inte hem,det som behövdes var en stor rot med ett djupt o fint hål i,de gillade de... kräsna rackare hehe

                    Kommentar

                    • Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

                      #11
                      Kul! Grattis!!
                      Större och fler kar är en fråga som vi nog alla brottas med. He he! Alla anledningar är bra anledningar?
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...