Samma art på mina ancistrus malar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B0bban
    • February 2007
    • 168

    Samma art på mina ancistrus malar?

    tjoho

    har 5 malar i mitt kar,varav 3 små målar (4-6 cm) o 2 som är lite större.
    de 3 + den ena "stora" vilket är en hona ser likadana ut (det är 3 honor o 2 hanar i karet) de ser ut så här: http://www.jkh-akvariefisk.dk/images...us%20Malle.jpg (hanen med skägg)

    Den stora bjässen jag har är 12+ cm o rätt bred o liknar den här: http://www.calgaryaquariumsociety.co...ichopterus.gif

    Är det 2 olika arter lr kommer den "lilla" hanen få så här stora horn också med tiden? Hornen på den stora ser ju ut som yxor typ medan den lille bara har små skäggtömmar.
    Köpte de 2 stora (hanen+honan) som ett lekpar från en djuraffär,har haft dem ca 2 veckor men då hanen bara är nattaktiv börjar man ju undra lite,kan dessa verkligen para sig?
    Har rötter+lerkrukor i mitt kar,de bör väll funka bra som "lekplats" ??
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Den lille hanen är en vanlig ancistrus och ja, den kommer att få större tentakler med tiden. Exakt hur "skägget" ser ut, t.ex. hur långa och hur grenade tentaklerna är, är dock olika mellan olika individer.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • B0bban
      • February 2007
      • 168

      #3
      jo de vet jag,men den stora grabben,är de nån annan "art" ?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det kan jag inte avgöra, eftersom du inte har någon bild på den. Men "skäggstorleken" är alltså inte en artskiljande karaktär.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • B0bban
          • February 2007
          • 168

          #5
          okej
          är säkert en vanlig ancistrus jag har iom att han i affären sa det.
          Antar att de blir mer nattaktiva med åldern.
          De andra är däremot en jädra fart på,frågan är hur man lockar in dem i krukorna då de verkar tycka om rötterna bättre....

          Kommentar

          Arbetssätt...