Konsument räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    Konsument räkor

    Hej

    Kan man ge finhackad vanlig räka till Pansamalar "albino"

    Istället för fryst foder från akvarieaffären ?

    tacksam för svar.....
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har du annan fisk i karet med?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      aggehunk: ja, ishavsräka är ett mycket bra foder. Jag rekommenderar oskalade frysta räkor som du själv tinar och skalar, för färdigskalade räkor har förmodligen tappat mycket näring, och ligger i nån lag som fiskarna inte verkar vara så förtjusta i.
      Rommen som oskalade räkor ofta bär är också ett bra foder, och brukar uppskattas av de flesta fiskar.

      EDIT: visstja, undvik tigerräka/jätteräka. Dels för att de odlas på ett icke miljövänligt sätt, dels för att de kan innehålla rester av antibiotika.

      EDIT2: frysta eller färska musslor och bläckfisk, samt fryst (aldrig färsk) fisk, är också bra foder, om du vill ha nåt att byta av med. Du kan också ge t.ex. hackad daggmask.
      Köttfärs brukar älskas av fisk, men de får lätt magproblem av det, så jag skulle inte rekommendera att du ger det till dina fiskar.
      Senast redigerad av Azur; 27 November 2007, 14:00.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Trollsvans
        • November 2007
        • 1118

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Rommen som oskalade räkor ofta bär är också ett bra foder, och brukar uppskattas av de flesta fiskar.
        Ta det lite försiktigt med rommen. Eventuella rester kan ligga kvar och skapa problem, har jag märkt (hittade en del romkorn som tydligen legat kvar en dag, och de var fulla med någon sorts svamp (vit "päls").
        Sen om det gäller all räkrom eller bara just den portionen, det vet man ju inte..

        Öh, kort och gott: se till att fiskarna äter upp allt.
        //Troll

        Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #5
          Ursprungligen postat av Trollsvans
          Ta det lite försiktigt med rommen. Eventuella rester kan ligga kvar och skapa problem, har jag märkt (hittade en del romkorn som tydligen legat kvar en dag, och de var fulla med någon sorts svamp (vit "päls").
          Sen om det gäller all räkrom eller bara just den portionen, det vet man ju inte..

          Öh, kort och gott: se till att fiskarna äter upp allt.
          Fast det gäller väl all mat. Inte bara räkrom. Inte mata mer än vad som snabbt försvinner. Om man inte har räkor och snäckor som städar undan resterna förstås. Men inget ska ju bli liggande till nästa dag.

          Kommentar

          • Guest

            #6
            tack för alla bra tips.
            Älskar Forumet
            Nice

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Kanske ska förtydliga vad jag menade med min fråga, det är om du har fisk som är väldigt stora i maten, då är det en liten risk att de tar för stor bit av räkan om du skär ner den, men matar du med hela så brukar det vara bättre. Har du L-malar så brukar även de vara galna i räkor och det tar inte lång tid innan allt är borta.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Kanske ska förtydliga vad jag menade med min fråga, det är om du har fisk som är väldigt stora i maten, då är det en liten risk att de tar för stor bit av räkan om du skär ner den, men matar du med hela så brukar det vara bättre. Har du L-malar så brukar även de vara galna i räkor och det tar inte lång tid innan allt är borta.


                Nice Tackar

                Kommentar

                Arbetssätt...