Frågor om albinoancitrus yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas&Anna
    • January 2006
    • 1030

    Frågor om albinoancitrus yngel

    Efter alla ancistrus jag har fått så har jag nu fått albinoyngel(4st) på ett par(mörka föräldrar) som jag inte odlat på förrut.Min fråga är om jag flyttar detta par till ett eget kar kan förrutsätningar ändras att dom inte ger albinos längre,Jag vet ju att det ligger i generna men som jag har annan sand tex nu har dom korallsand och det höjer ph fast där dom flyttar in får dom rådasand.
    En liten sista fråga mina yngel är helt vita byter dom färg till gult när dom växer upp?

    Thomas
    Thomas & Anna

    www.annaothomas.com
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Föräldrarna har albinoanlaget i generna, och det lär inte påvarkas särskilt mycket av omgivningen. Enda sättet att inte få fler albinoyngel, är att inte para just dessa individer med varandra. Dock för deras avkomma (med andra partner ) albinoanlaget vidare, men dolt. Detta kallas för att en gen är recessiv, motsatsen är dominant,
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • ize
      • May 2004
      • 612

      #3
      Föräldrafiskarna har två olika gener som ger färg (om viska förenkla det lite). Eftersom båda är bruna men har gett minst ett albinoyngel vet vi att båda är bärare av albinogenen, vilket ger att deras genuppsättning ser ut såhär: Bb. Stort B står för den bruna genen, litet b för albinofärgen.

      De bruna ynglen du fått (om du fått några från just de föräldrarna) har genuppsättningen antingen som: BB (homozygot brun, "super"dominant, ger alltid bruna yngel oavsett partnerns färg) eller Bb, (heterozygot brun, alltså samma som föräldrarna och kan få bruna eller albinoyngel). De fyra albinoynglen du har har fått bb som genuppsättning vilket innebär att de bara ger bruna yngel om partnern råkar vara brun.

      Det är slumpen som avgör vilken färg det blir, inte miljön.

      Som svar på din sista fråga: byter färg gör de inte, de upplevs bara som gulare när de blir äldre. (Fast om jag inte minns helt fel finns det olika varianter på albinoanlaget också där vissa blir gulare och vissa är vitare (jmf majsormarnas olika färgvarianter). Vad dina har kan bara framtiden utvisa och det är väl spännande nog?
      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

      Amor vincit omnia

      Kommentar

      • Vronk
        • February 2006
        • 63

        #4
        Tror även att färgen de får beror på fodret. En kompis till mig och jag har kullsyskon och henns blir alltid mycket gulare än mina blir. Mina är snarare ljusrosa =)

        Kommentar

        • DeepPurple
          • March 2007
          • 20

          #5
          Det beror inte på fodret, ph eller temperatur. Allt ligger i generna och det kan bli svårt att förklara bättre än de som skrev innan mig. Och dina yngel behöver inte bli gula med åldern utan de kan behålla sin vita/ljusa färg

          Kommentar

          • Thomas&Anna
            • January 2006
            • 1030

            #6
            Mycket spännade och lärande svar,det verkar vara en kull till med dessa föräldrarna skall bli spännade och se vad det blir.Det blir till att flytta dom vid nästa storstädning så dom får bo i odlingskaret för ancistrus.

            Thomas
            Thomas & Anna

            www.annaothomas.com

            Kommentar

            • ize
              • May 2004
              • 612

              #7
              Grattis! Rapportera gärna om hur det gick.. genetik är kuligt
              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

              Amor vincit omnia

              Kommentar

              • Thomas&Anna
                • January 2006
                • 1030

                #8
                Ny kull har visat sig och det är minst ett albinoyngel förra kullen gav 5st så nu blir det till att flytta föräldrarna till mitt odlingskar för ancistrus,det är bättre förrutsättningar för större kullar i det karet.

                Thomas
                Thomas & Anna

                www.annaothomas.com

                Kommentar

                • ize
                  • May 2004
                  • 612

                  #9
                  Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                  Amor vincit omnia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...