Asatisk humlamal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mischa
    • November 2003
    • 28

    Asatisk humlamal

    Har nyligen fått reda på att mina nyinköpta malar tillhör arten Pseudomystus siamensis.
    Vill höra vad ni har för erfarenhet av dessa?
    råkade google upp sidor som talar om att man kanske bör passa sig med att ha mindre arter i samma kar, då dom är rätt glupska....(?)
  • Sweden
    • December 2007
    • 4

    #2
    Humlamal

    Jag har en humlamal som är så spännande och fin, men började ana oråd när jag såg hur stor munnen var på den vid ett tillfälle.
    Det har försvunnit ett femtontal fiskar för mig de senaste 2 månaderna, och idag såg jag när humlamalen svalde en fullvuxen molly levande, helt makalöst, jag förstår nu att det är humlamalen som ätit fisk i mitt akvarium, den har vuxit till dubbel storlek på 2 månader och är nu ca 12 cm lång.
    Jag lyfte ur den ur det akvariet och har den nu med fisk större än den själv, en mycket spännande fisk, men den har kostat.
    Det var ingen som sa något om detta i akvarie-affären, den är ju inte alls så snäll som min gigantiska Pleco.
    Tror nu att den också har ätit upp min stora Hästnosmal, snyft...
    Jag tycker om den ändå, men måste säga att den var läskig när den åt upp Mollyn...

    Jag tror det är en asiatisk humlamal, Pseudomystus siamensis.
    Den är mörkare än den som jag hittat på Zoopet som sydamerikans,
    Microglanis iheringi.
    Helbrun kan man säga.
    Är också mycket lik en Batrochoglanis raninus, men jag skall fördjupa mig i detta, när jag köpte den så sa man bara Humlamal i affären och jag tänkte inte mer på det då.

    MVH///Sweden.
    Senast redigerad av Sweden; 12 December 2007, 21:54.

    Kommentar

    • saltbiff
      • December 2006
      • 607

      #3
      Nästan samma sak har drabbat mej.. Köpte en liiiten söt vändmal-ingen sa nåt i affären hur stor den skulle bli...den växte å växte å växte... I samma veva vart jag kär i glödbandsdanion å köpte en ca 25 st ganska dyra.. Ett jättefint stim med blandad storlek.. Tillslut vart stimmet mindre å mindre ... Började ana oråd...förstod till sist att det måste vara vändmalen som tar dem när de sover.. Så nu stod jag inför ett val...skulle jag kasta ut vändmalen "sötis" eller skulle jag skita i att köpa mer fina danios.. hmmm. Det slutade med att jag lät det gå en tid,tillslut var bara alla stora danios kvar, så jag testade att köpa 4 nya stora vuxna danios och kors i taket så har ingen mer försvunnit
      Såg även att de har "humlamal" i affären nu... Undrar hur många som köpt och undrar varför så många guppys helt plötsligt försvunnit
      Tråkigt det där när man ovetandes köper en liten fisk som kommer bli skitstor. Dåligt av affären att inte informera om storleken och hur roviga de är.. vad har jag lärt mej om detta då? Jo att söka INFORMATION om den tilltänka fisken innan man köper den =)

      5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

      Kommentar

      • Mischa
        • November 2003
        • 28

        #4
        Har förstått att dom är ganska roviga, men min är antingen väldigt snälla eller för små för att käka både barber och snäckor (har ju även ett par pyttessnäckor)

        Kommentar

        Arbetssätt...