drakmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kristinas
    • November 2007
    • 5

    drakmal

    Vi har två malar som jag tror heter
    Ancistrus dolichopterus. Enligt akvarieaffären var det drakmal, men våra ser inte ut som de drakmalar man ser här på zoopet, en rätt valig sugmalsort iallafall. De har fått yngel, och vi är är helt osäkra på hur vi ska sköta dem. Hur länge sköter hanen om sina yngel? De som smiter ifrån hanen har vi lagt i en yngelbur, är det en bra ide? Vi vill ju gärna att några ska överleva.......
    Senast redigerad av kristinas; 15 November 2007, 21:19. Anledning: osäker på arten
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Antar att du menar Ancistrus? Drakmal är väl snarare en benämning på den mal som även brukar säljas som vanlig pleco, en storvuxen art (ca 50 cm), som sällan eller aldrig odlas i akvarium. I alla fall har jag för mig att det är så´na jag har sett säljas som drakmal, har nog aldrig sett Ancistrus säljas med det namnet, de brukar säljas just som Ancistrus.

    Ancistrushanar brukar ta hand om ynglen i ca två veckor, om jag minns rätt. Efter att de har lämnat grottan kan de nog gå kvar, om man inte har stora och hungriga fiskar i akvariet. Man kan mata ynglen med bl.a så kallade maltabletter, och zucchini.
    Senast redigerad av Shepard; 15 November 2007, 21:33.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • kristinas
      • November 2007
      • 5

      #3
      Tack för att du svarade! Problemet är att han har valt att vårda ynglen i en halvgrotta, så när de andra fiskarna stör honom, kan han röra sig så kraftigt att grottan välter och då ligger ju ynglena helt öppet....Då har vi lagt de som smitit, i en yngelbur, men tänker att de kaske behöver hanens vård för att klara sig, eller? Sen har jag läst att men måste byta vatten flera gånger i veckan, stämmer verkligen det?

      Kommentar

      Arbetssätt...