Tips på algätande L-mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jerker_s
    • January 2007
    • 356

    Tips på algätande L-mal?

    Undrar om det är någon som kan tippsa om någon trevlig och vacker L-mal, ca 10-15 cm som äter alger och passar i ett sällskapsakvarium?
    Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

    M.v.h. Jerker
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    #2
    Ursprungligen postat av jerker_s
    Undrar om det är någon som kan tippsa om någon trevlig och vacker L-mal, ca 10-15 cm som äter alger och passar i ett sällskapsakvarium?
    denna mal vet du säkert om Ancistrus dolichopterus skäggmal ancistrus.

    ,,, men jag tycker den är fin och den är väldigt bra i ett sällskaps akvarium

    Kommentar

    • jerker_s
      • January 2007
      • 356

      #3
      Ursprungligen postat av elinj
      denna mal vet du säkert om Ancistrus dolichopterus skäggmal ancistrus.

      ,,, men jag tycker den är fin och den är väldigt bra i ett sällskaps akvarium
      Japp den har jag koll på.. Men tack ändå för tippset.. Jag är ute efter någon som är lite mer kontraster i sin färgtäckning (tror jag...)..
      Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

      M.v.h. Jerker

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Algätande L-malar har sällan särskilt kontrastrik färgteckning. Alla de där svartvita historierna är köttätare (och 100% nattaktiva).
        Men, för all del, du har de olika Panaque-arterna. De är trä-ätare i första hand, men äter också alger. Har du en bakgrund gjord i plast (t.ex. en BTN bakgrund) bör du nog inte skaffa Panaquer, eftersom de tror plast = trä.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • jerker_s
          • January 2007
          • 356

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Algätande L-malar har sällan särskilt kontrastrik färgteckning. Alla de där svartvita historierna är köttätare (och 100% nattaktiva).
          Men, för all del, du har de olika Panaque-arterna. De är trä-ätare i första hand, men äter också alger. Har du en bakgrund gjord i plast (t.ex. en BTN bakgrund) bör du nog inte skaffa Panaquer, eftersom de tror plast = trä.
          Ja, Panaque-arter finns det ju några fina sorter.. Men äter de alla alger eller är det olika?
          Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

          M.v.h. Jerker

          Kommentar

          • rick
            • April 2005
            • 1012

            #6
            Peckoltia Vittata är en riktig algslukare. Rätt fin också!
            / Rickard

            Kommentar

            • rick
              • April 2005
              • 1012

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Algätande L-malar har sällan särskilt kontrastrik färgteckning. Alla de där svartvita historierna är köttätare (och 100% nattaktiva).
              Men, för all del, du har de olika Panaque-arterna. De är trä-ätare i första hand, men äter också alger. Har du en bakgrund gjord i plast (t.ex. en BTN bakgrund) bör du nog inte skaffa Panaquer, eftersom de tror plast = trä.
              Min L190 käkar alger, och trästrubbar. Dock ger den sig inte på min BTN-bakgrund. Kanske har provsmakat och känt att frilgolit inte är något vidare.
              / Rickard

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Jag har bara haft Panaque maccus, och det var tusen år sedan, men såvitt jag vet äter alla alger... Men de är alltså egentligen trä-ätare, inte alg-ätare.

                Kom på ett alternativ till: Zebra-otocinclus, Otocinclus cocama. Riktigt snygga, kanelbruna med distinkta vita tvärstreck, om du får tag i fina exemplar. Tyvärr har jag bara sett riktigt fult tecknade, närmast spräckliga, fiskar till försäljning de senaste åren, som förmodligen egentligen nån annan art än cocama. De har samma nackdelar som alla otocinclus, dvs att de är känsliga och har en tendens att bli utkonkurrerade om maten och svälta ihjäl, och som alla växtätande malar kan de få tarmproblem av alltför näringsrik mat.

                Sen har du odlingsformerna, t.ex. röd häxmal eller guldancistrus.

                @rick: Peckoltia vittata är inte en algslukare, den äter lite alger men är huvudsakligen en köttätare. Du har sannolikt Panaque maccus (eller nån av de obeskrivna förväxlingsarterna), som ser nästan likadan ut, men äter alger.
                Senast redigerad av Azur; 13 November 2007, 13:41.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • rick
                  • April 2005
                  • 1012

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  @rick: Peckoltia vittata är inte en algslukare, den äter lite alger men är huvudsakligen en köttätare. Du har sannolikt Panaque maccus (eller nån av de obeskrivna förväxlingsarterna), som ser nästan likadan ut, men äter alger.
                  Hehe ja kollade Maccus på Planetcatfish nu och det är nog som du säger. Köpte den som Vittata men Maccus ser mer lik ut.
                  / Rickard

                  Kommentar

                  • matte159
                    • March 2007
                    • 1147

                    #10
                    Jag har en L-330 (Spotted Royal Pleco) som är supersnygg. Jag hade massa toffsalger innan den kom i och nu är alla borta, jag har gjort om det karet nu så de är definitivt borta...
                    Mvh
                    Mathias
                    Fotoalbum

                    Kommentar

                    • Inka
                      • July 2005
                      • 1233

                      #11
                      Ursprungligen postat av rick
                      Min L190 käkar alger, och trästrubbar. Dock ger den sig inte på min BTN-bakgrund. Kanske har provsmakat och känt att frilgolit inte är något vidare.
                      Min har tuggat rätt rejält på den svarta strukturbakgrunden från Juwel som sitter i det karet. Har sett en annan L190 som åt tofsalger som besatt, själv har jag aldrig haft dom algerna i det karet så min har inte visat vad den går för på så sätt. Däremot skitar dom ner nåt fruktansvärt när dom blivit lite större... träflis överallt.
                      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                      www.kvitter.n.nu

                      Kommentar

                      • matte159
                        • March 2007
                        • 1147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Inka
                        Däremot skitar dom ner nåt fruktansvärt när dom blivit lite större... träflis överallt.

                        Samma med L330.
                        Mvh
                        Mathias
                        Fotoalbum

                        Kommentar

                        • jerker_s
                          • January 2007
                          • 356

                          #13
                          Var förbi akvarieaffären nyss och hittade en jättefin Panaque sp L191 på ca 7-8 cm. Så det blev ett impulsköp.. Den blir ju dock lite större men det tar väl rätt lång tid innan de når storlek?

                          Jag hittade även en jättefin Golden nugget mix (inte renrasig) som försäljaren påstod att den inte skulle bli lika stor som den renrasiga, utan ca 15-20 cm. Men dessa äter väl inte alger..??

                          Ska försöka hitta någon till lite mindre mal, så tips tas fortfarande emot gladeligen..
                          Senast redigerad av jerker_s; 13 November 2007, 18:31.
                          Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                          M.v.h. Jerker

                          Kommentar

                          • Guest

                            #14
                            Ursprungligen postat av elinj
                            denna mal vet du säkert om Ancistrus dolichopterus skäggmal ancistrus.

                            ,,, men jag tycker den är fin och den är väldigt bra i ett sällskaps akvarium
                            Fast många blandar ihop dolichopterus med hybriden.

                            L183 Ancistrus dolichopterus är riktigt snygga, köp ett gäng om du nån gång stöter på den.

                            Bra algätande släkten är tex Ancistrus, Chaestostoma och Lasiancistrus, det är mina topp 3 släkten.

                            Släktet Panaque är så där bra algätare annars har du Baryancistrus men de flesta blir större än 10-15cm.

                            Kommentar

                            • Guest

                              #15
                              Ursprungligen postat av jerker_s
                              Var förbi akvarieaffären nyss och hittade en jättefin Panaque sp L191 på ca 7-8 cm. Så det blev ett impulsköp.. Den blir ju dock lite större men det tar väl rätt lång tid innan de når storlek?

                              Jag hittade även en jättefin Golden nugget mix (inte renrasig) som försäljaren påstod att den inte skulle bli lika stor som den renrasiga, utan ca 15-20 cm. Men dessa äter väl inte alger..??

                              Ska försöka hitta någon till lite mindre mal, så tips tas fortfarande emot gladeligen..
                              golden nugget mix är ingen korsning utan att de inte vet vilken av arterna L177, L081, L081 det är, därav namnet mix och ja de är bra algätare fast de blir ca 25cm.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...