vilka malar går bra med......????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    vilka malar går bra med......????

    Hej alla..
    Har en liten fråga om angåenda malar, jag vill ha någon ny sort av mal i mitt kar, som inte blir så stora, ca 5-10cm långa.

    Karet är på 200l.
    Inneboende är:
    15 neontetra
    7 st svärdbärare
    3 vuxna guppyn med halv vuxna guppyn
    2 dvärgklogroda
    2 ancitrus ( albino och en mörk )

    Vet ni någon bra mal som fungerar tillsammanns med som jag har nämt?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ett litet stim med Corydoras kanske?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Ett litet stim med Corydoras kanske?
      Ja det var en hel del med Corydoras på




      vilken utav dom??

      Kommentar

      • alcar
        • April 2005
        • 1398

        #4
        du kan nästan välje vilka pansarmalar du vill annars fins det ju mindre L malar som du kan ha
        mvh alexander
        min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

        Kommentar

        • elinj
          • July 2007
          • 1100

          #5
          Ursprungligen postat av alcar
          du kan nästan välje vilka pansarmalar du vill annars fins det ju mindre L malar som du kan ha

          MM har hittat två stycken som jag ev vill ha corydoras elegans eller corydoras panda..

          men vad finns det för Lmalar man kan ha,,, man kan iaf titta

          Kommentar

          • Fellan
            • June 2006
            • 551

            #6
            ancistrus funkar. själv skulla jag nog skaffa en ancistrus och ett rejält stim med corys (: men det är ju vad jag skulle göra x)
            Always look on the bright side of life!
            Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

            Kommentar

            • elinj
              • July 2007
              • 1100

              #7
              Ursprungligen postat av Fellan
              ancistrus funkar. själv skulla jag nog skaffa en ancistrus och ett rejält stim med corys (: men det är ju vad jag skulle göra x)
              har ju redan 2 ancitrus malar, som jag skrev i mitt första inlägg


              Har faktist köpt fyra stycken albino pansarmalar.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Albino pansarmalar är ganska kul, då de ser ut som små grisar som bökar runt i sanden.
                De är heller inte så svåra som tex C. panda som du tittade på, utan kommer att växa till sig och bli hyfsat stora.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • elinj
                  • July 2007
                  • 1100

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Albino pansarmalar är ganska kul, då de ser ut som små grisar som bökar runt i sanden.
                  De är heller inte så svåra som tex C. panda som du tittade på, utan kommer att växa till sig och bli hyfsat stora.

                  så det är normalt det där att de bökar i sanden, gruset,

                  för jag har nyss släppt ut dom i mitt kar,, och dom bara simmar runt och bökar runt.

                  mm läste att de kunde bli upp mot 8cm,

                  Kommentar

                  • elinj
                    • July 2007
                    • 1100

                    #10
                    jag tänkte på dessa små bökade djur , jag sökte på pansarmalar albino och läste en intressant sak det stod

                    ``Albinopansarmalen är substratlekare, vilket innebär att den vid leken fäster romkornen, som kan uppgå till 400 st, på växter.´´

                    vart på växten lägger de sina rom,
                    har även hört att de äter upp rommen sen.
                    Men skulle man inte kunna lägga dom i ett enskildt akvarium där de får växa till sig???

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av elinj
                      så det är normalt det där att de bökar i sanden, gruset,

                      för jag har nyss släppt ut dom i mitt kar,, och dom bara simmar runt och bökar runt.

                      mm läste att de kunde bli upp mot 8cm,
                      Det är ett helt normalt beteende, då de bökar efter något ätbart. På så sätt är de även väldigt bra att ha då de käkar upp överbliven mat.

                      Ursprungligen postat av elinj
                      jag tänkte på dessa små bökade djur , jag sökte på pansarmalar albino och läste en intressant sak det stod

                      ``Albinopansarmalen är substratlekare, vilket innebär att den vid leken fäster romkornen, som kan uppgå till 400 st, på växter.´´

                      vart på växten lägger de sina rom,
                      har även hört att de äter upp rommen sen.
                      Men skulle man inte kunna lägga dom i ett enskildt akvarium där de får växa till sig???
                      Visst kan du göra det, men de äter ganska så snart upp sig i storlek så de kan lika gärna gå i karet som du har tänkt ha dem i.

                      De fäster rommen på växter och på rutorna i karet, och på så sätt ser man ganska tydligt att de har lekt. Under leken simmar honan först med ett koppel av hannar efter sig och de tävlar om vem som kan befrukta romkornet som honan har mellan analfenorna som hon sedan fäster på ett enligt henne lämpligt ställe. De äter inte upp rommen (hos mig iaf) men väl de kläckta ynglen.
                      Vill du sedan att så många yngel som möjligt ska överleva bör du ta ut alla fiskar från karet, även då föräldrarna.
                      Jag har själv ett gäng Corydoras "gold line" som lekte i förrgår och väntar bara på att de ska kläckas, som bör vara i natt eller i morgon förmiddag.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • elinj
                        • July 2007
                        • 1100

                        #12
                        Vill du sedan att så många yngel som möjligt ska överleva bör du ta ut alla fiskar från karet, även då föräldrarna.[/quote]

                        Men flytta över alla fiskar till ett annat akvarium bara för få extra yngel, tror jag hoppar över det

                        men hur ofta leker dom? hur ser det ut när de leker? när blir de könsmogna??

                        Det kom många frågor på direkten

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Att flytta över fiskarna kanske kan vara lite besvärligt, men har du tätt planterat och mycket gömslen så kan ett och annat yngel klara sig ändå, det är så jag gör med.
                          Mina har inte lekt på ett bra tag nu, men jag tömde ur karet på ganska mycket vatten för att jag skulle fånga mina Endlers i det, planterade om och fyllde på med kallt vatten och efter 2 dagar var leken ett faktum.
                          Du kan nog få dem att leka någon gång i månaden, beroende på hur många honor du har samt andra yttre och inre betingelser.
                          De är runt 3-4 cm innan de börjar leka, och ju större de är desto mer rom släpper de ifrån sig.
                          Det som är viktigast för att få lek på Corydoras är ganska låg temp i karet, runt 23 grader, bra mat, täta vattenbyten samt syrerikt vatten. Vänta tills de växt till sig, och passar dessa förhållningar till de övriga fiskarna så kan du alltid testa att försöka leka av dem.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • elinj
                            • July 2007
                            • 1100

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Att flytta över fiskarna kanske kan vara lite besvärligt, men har du tätt planterat och mycket gömslen så kan ett och annat yngel klara sig ändå, det är så jag gör med.
                            Mina har inte lekt på ett bra tag nu, men jag tömde ur karet på ganska mycket vatten för att jag skulle fånga mina Endlers i det, planterade om och fyllde på med kallt vatten och efter 2 dagar var leken ett faktum.
                            Du kan nog få dem att leka någon gång i månaden, beroende på hur många honor du har samt andra yttre och inre betingelser.
                            De är runt 3-4 cm innan de börjar leka, och ju större de är desto mer rom släpper de ifrån sig.
                            Det som är viktigast för att få lek på Corydoras är ganska låg temp i karet, runt 23 grader, bra mat, täta vattenbyten samt syrerikt vatten. Vänta tills de växt till sig, och passar dessa förhållningar till de övriga fiskarna så kan du alltid testa att försöka leka av dem.
                            då krävs det nästan att man har ett enskild kar bara för dom,, med ev andra, eftersom mina andra fiskar är vana med 26-27 grader, och helst ska dom ha det också.. 23 blir ju väldigt kallt för de andra, när de är vana med högre tempratur.

                            men det är iaf roligt att ha dom,,, speciellt för katten som sitter nedanför och bara stirrar och försöker fånga dom

                            Kommentar

                            Arbetssätt...