Ancistrus revir?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VioXiD
    • April 2007
    • 266

    Ancistrus revir?

    Hur stor rivir har egentligen en ancistrus.
    Jag har 600L med lite stenrös, mycket rötter och ska i med rätt mycket växter. Skulle man kunna ha fem st utan problem?
    28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.
  • Knyttet
    • December 2006
    • 646

    #2
    Det ska nog gå alldeles utmärkt
    min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

    Kommentar

    • VioXiD
      • April 2007
      • 266

      #3
      Hur fungerar deras rivir, är det en del av akvariet hur man än gör. Eller kan det bli så att de bara har en "grotta" för sig själv?
      28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

      Kommentar

      • Knyttet
        • December 2006
        • 646

        #4
        Hmm, alltså jag vet inte riktigt. Jag har t ex tre ancistrusar i ett 170-liters nu. Ingen av dem verkar vakta någon speciell plats, men när det blir matdags så kör gammel-honan bort de andra från maten om hon bara kan (det löser man genom att lägga i mat på flera ställen). Hon har också haft extra griniga perioder då hon har kört bort de andra om de bara har kommit för nära henne. Men sen så kan jag se dem allihopa hänga på olika blad i samma svärdsplanta efter en stund.

        600 liter är ju verkligen mycket större än 170 liter, så går det med tre ancistrusar i mitt akvarium så tror jag lätt att du kan ha 5 st.

        Hos mig är det alltid den som är störst som kör bort de andra oavsett kön, men småpluttar bryr de sig inte om alls.

        Hanarna vaktar ju sina grottor när de ligger på rom. Vad jag har sett så vaktar de bara mot inkräktare som verkligen vill ta sig in i grottan.

        Övriga Zoopetare är varmt välkomna att säga emot om jag har fel
        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Halloj!
          Jag håller med knyttet!
          Jag har ett 600-liters Discuskar där det går tre vuxna Ancistrusar - två hanar och en hona plus ett x-antal yngel, från 1 cm till i stort sett vuxna. Allt som allt är där nog runt 10-12 stycken... som jag kan se.
          Jag märker inget direkt revirhävdande förutom när hanarna ligger i sina gömställen och förbereder sig för lek - då blir de lite griska. När de väl har lekt ligger de helt stilla och vaktar äggen.
          Sedan är det ju så rent allmänt att de inte direkt ligger bredvid varandra och har det mysigt - de går gärna för sig själva och stöter de på varandra så "fladdrar" de liksom bara till och drar åt varsit håll.

          Kommentar

          • VioXiD
            • April 2007
            • 266

            #6
            Okaj, så det är ingen jätte fara då.
            Om de skulle vara så att de blir lite tjuriga så "fladdrar" dom till och då vet man att man har för många. Och då är det bara sälja av en eller två..
            28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Haha...
              Ja, "fladdrar" till gör dom ju även om dom inte är "för många" i karet.
              Ancistrusar går gärna en hel del för sig själva och när två stycken möts i karet så brukar det inte vara långvariga möten det handlar om, utan de liksom, tja, vad skall man säga... kollar in varandra och och drar vidare, ofta med ett snabbt ryck... "fladdrar" till...

              Kommentar

              Arbetssätt...