Clarias batrachus är en elak liten jäkel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jubbe063
    • November 2007
    • 343

    Clarias batrachus är en elak liten jäkel

    Hej!

    har en fundering kring Clarias batrachus och C. gareipinus.

    Jag vet att ålmalar kan vara rätt griniga och rovgiriga, men nu har jag börjat lessna på min batrachus, den är som värsta kobra på att hugga på allt och alla, och den verkar bara bli mer och mer bitsk hela tiden, tvärt om är det med den gareipinus jag har, den har blivit lugnare och lugnare med tiden.

    Tror jag får avliva batrachus om jag inte får nåt bra tips om hur jag ska hantera den. Jag har sår lite här och där på armar och händer, har provat med gummisandskar men det är så klumpigt att använda. har gjort några försök att tillverka lite hjälpmedel så jag slipper sätta ner händerna i vattnet, men då hugger den bara i dessa och jag vet inte om den kan skada sin mun att bita i träpinnar plastslangar och så vidare. Nu har den ju dessutom börjat bli lite större så alla bett känns rätt rejält kan jag säga.

    Några tips om hur jag ska göra? Kan det verkligen vara så stor skillnad i aggrisivitet mellan batrachus och gareipinus?

    // Jörgen
  • jubbe063
    • November 2007
    • 343

    #2
    Blodet sprutar och jag svär!!!!!!

    maljäkeln höll på att bryta sig ut, hade inte tyngt ner täckglaset tillräckligt, skulle rätta till den och PANG så smällde den käften i min hand..... DESPERAT!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      De sägs vara goda att äta.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Radioaktiva Räkor
        • May 2007
        • 1760

        #4
        Smör + stekpanna + fisk == klad fd. fiskägare

        //C
        With a licence to krill!
        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

        Kommentar

        • Maffia666

          #5
          Har två stycken Clarias som är runt 30cm, och har upplevt att dom nafsar mig i fingrarna när jag matat dom, men jag tycker knappt det känns. Dom går i ett kar med malawiciklider just nu och dom har inte käkat några utav dom vuxna exemplaren, Men jag kan tänka mig att dom har tagit ett och annat yngel. Den ska tydligen vara en uppskattad matfisk i Asien där dom odlar dom i stora bassänger/kassar. Där ska den tydligen uppnå full storlek på ett år!!

          Här en sida med recept om ni vill prova!http://www.greenfish.se/home/page.as...d=2&CatId=7984
          Senast redigerad av Gäst; 07 November 2007, 10:06.

          Kommentar

          • Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

            #6
            13 spänn kilot - bara Tilapia är billigare.
            Bifogade filer
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

            Kommentar

            • classekoi
              • March 2007
              • 325

              #7
              clarias

              jag har oxå en clarias ganska liten dock har märkt att en del mindre fiskar har börjat försvinna!! ska ha den ett halvår till sedan ska jag SKÄNKA bort den varför ska du nacka den det finns säkert någon som vill ha den!!

              Kommentar

              • jubbe063
                • November 2007
                • 343

                #8
                Ha ha, jag som inte gillar fisk, enda fisk jag kan äta är Lax. Men katterna kanske gillar dem he he he...

                Kan ju klarlägga att jag haft ett antal clarias i omgångar, alltid lika glupska men den här är extrem, börjar nästan misstänka att den kan vara svårt psykiskt sjuk eller lider av rabies ha ha ha...

                Kommentar

                • zoloth
                  • November 2007
                  • 13

                  #9
                  Ursprungligen postat av jubbe063
                  Ha ha, jag som inte gillar fisk, enda fisk jag kan äta är Lax. Men katterna kanske gillar dem he he he...

                  Kan ju klarlägga att jag haft ett antal clarias i omgångar, alltid lika glupska men den här är extrem, börjar nästan misstänka att den kan vara svårt psykiskt sjuk eller lider av rabies ha ha ha...
                  Hur stor är din clarias ? Låter som om den är åt det större hållet.
                  du kan ju höra med något större akvarium eller akvariebutik ifall dom kan ta sig an fisken åt dig.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Det finns iofs individer inom vilken art som helst som är sjukligt aggressiva. Riktigt vad som orsakar det varierar nog, men det är fullt tänkbart att du har en "hyperdominant" Clarias.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • jubbe063
                      • November 2007
                      • 343

                      #11
                      Ursprungligen postat av zoloth
                      Hur stor är din clarias ? Låter som om den är åt det större hållet.
                      du kan ju höra med något större akvarium eller akvariebutik ifall dom kan ta sig an fisken åt dig.
                      Vet inte exakt hur stor den är, lite svårt att mäta den men mellan tummen och pekfingret så kring 42-45 cm eller så för batrachus och ca 60-62 cm för den mer lugna gareipinus

                      Kommentar

                      • jubbe063
                        • November 2007
                        • 343

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Det finns iofs individer inom vilken art som helst som är sjukligt aggressiva. Riktigt vad som orsakar det varierar nog, men det är fullt tänkbart att du har en "hyperdominant" Clarias.

                        Ja, den är rent hemsk på alla sätt och vis. Hade varit kul att veta vad det här kan bero på men det är kanske så enkelt att den av slumpen utvecklat de agressiva dragen mer än sina artfränder.

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #13
                          Problemet med denna fisk är att ingen affär vill ha den dock inte din vanliga akvarieaffär i alla fall det räcker dem ser den.Jag skänkte min till Simonstorp som i sin tur sålde den till en som var ute efter sådana men saknaden är väldigt stor fast det är ett år sedan den lämnade mig.Nån roligare fisk får man leta efter men ska inte blanda den med nån annan fisk den ska gå själv eller några till i ett STOOOORT kar då ska den nog trivas,min växte över 40 cm på några månader.
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Lite lustigt, affärer verkar inte tveka att ta in och sälja de små söta ungfiskarna, förmodligen ofta till folk som inte vet vad de köper, och de "glömmer" att berätta dess vuxna storlek, och se´n vill de nog ofta inte veta av dem när kunden kommer tillbaka med ett monster. Varför ta in dem och sälja dem överhuvudtaget

                            Känner en som hade en Clarias i en damm, men han hittade den, och de flesta av guldfiskarna döda nyligen. Tror att han misstänkte att nå´n hade hällt nå´t i vattnet.
                            Senast redigerad av Shepard; 07 November 2007, 17:56.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Det ska kunna gå att ha den i dammen året om om det är tillräckligt djupt den gräver ner sig i bottenmaterialet detta är bara som jag har hört.
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...