Mal till litet akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoloth
    • November 2007
    • 13

    Mal till litet akvarium

    Har skaffat ett litet 30liters kar efter många års frånvaro från akvarievärlden.
    tidigare har jag haft både Clarias Batrachus och pansarmalar men då i betydligt större akvarium på 200-450liter.

    Pansarmalar antar jag att man inte kan ha i ett sånt litet akvarium ,dessutom vill dom ju ha sandig botten medans jag har fint 2-3mm grus.


    Har kollat igenom arterna lite grann men känner att jag måste fråga då det var så länge sen jag sist höll på med akvarium,

  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Kolla på Otocinclus-malar. Skall dock varna för att de rätt känsliga.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • addo
      • January 2007
      • 609

      #3
      Ja dom är väldigt känsliga! parotocinclus jumbo kanske skulle vara ett alternativ, jag har dock inte ägt någon själv.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Pansarmalar funkar om du bara inte har vasst grus, förresten.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • zoloth
          • November 2007
          • 13

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Pansarmalar funkar om du bara inte har vasst grus, förresten.
          Behöver dom inte ett betydligt större kar då?

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Ursprungligen postat av zoloth
            Behöver dom inte ett betydligt större kar då?
            Ups, såg inte att du hade ett 30-liters. Visst behöver de det, inte minst som de trivs bättre i stim.
            Det finns dock pansarmalar som trivs i 60-liter enligt artbeskrivningarna, iallafall:


            Kanske dags att skaffa en större burk? De har 63-liters till salu här i Karlstad för 100 spänn.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Daniel Blom
              • June 2003
              • 1670

              #7
              Minst 60 liter verkar vara rekommendationen för samtliga pansarmalar på max 5 cm.
              Jag skulle dock inte tveka att ha ett stim dvärg-Corydoras - hastatus, habrosus, pygmeaus - eller Aspidoras pauciradiatus i ett 30-liters. Då får man hålla igen på andra fiskar, förstås. Lite räkor, kanske?
              Bifogade filer
              Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
              och framgången är given.
              Samuel Clemens
              Mina bilder

              Kommentar

              • zoloth
                • November 2007
                • 13

                #8
                Ursprungligen postat av Daniel Blom
                Minst 60 liter verkar vara rekommendationen för samtliga pansarmalar på max 5 cm.
                Jag skulle dock inte tveka att ha ett stim dvärg-Corydoras - hastatus, habrosus, pygmeaus - eller Aspidoras pauciradiatus i ett 30-liters. Då får man hålla igen på andra fiskar, förstås. Lite räkor, kanske?

                Ska åka till akvarielagret idag och se vad dom har för utbud , Just nu bor det 7 neontetror i akvariet , det var 8 igår men en fastnade bakom pumpen och fick avlivas imorse

                Kommentar

                • Mamma Mia
                  • December 2004
                  • 2504

                  #9
                  paraotocinclus rekommenderar jag! Även kallad pitbullpleco - dumt nog.
                  Always look at the bright side of life

                  Kommentar

                  • Fellan
                    • June 2006
                    • 551

                    #10
                    Jag skule kolla in räkorna som jag vet att dom har på lagret
                    nyttiga små filurer...
                    Always look on the bright side of life!
                    Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

                    Kommentar

                    • my1
                      • November 2007
                      • 55

                      #11
                      Ursprungligen postat av zoloth
                      Har skaffat ett litet 30liters kar efter många års frånvaro från akvarievärlden.
                      tidigare har jag haft både Clarias Batrachus och pansarmalar men då i betydligt större akvarium på 200-450liter.

                      Pansarmalar antar jag att man inte kan ha i ett sånt litet akvarium ,dessutom vill dom ju ha sandig botten medans jag har fint 2-3mm grus.


                      Har kollat igenom arterna lite grann men känner att jag måste fråga då det var så länge sen jag sist höll på med akvarium,
                      Jag har två fläckiga pansarmalar i mitt 17 litersakvarium och de verkar trivas för de har lagt rom. Ska byta till större efter jul.

                      Kommentar

                      • axeisi
                        • September 2007
                        • 804

                        #12
                        har lite samma problem tror in att ancistrus kan fungera i ett 25 yngel kar? eller räcker det med äppelsnäckor?
                        och på tal om det. någon som vet vart det finns artbeskrivningar på snäckorna?

                        Kommentar

                        • Knyttet
                          • December 2006
                          • 646

                          #13
                          Ursprungligen postat av axeisi
                          har lite samma problem tror in att ancistrus kan fungera i ett 25 yngel kar? eller räcker det med äppelsnäckor?
                          och på tal om det. någon som vet vart det finns artbeskrivningar på snäckorna?
                          Nej, ingen ancistrus i 25 liter. Det skulle vara om du har någon väldigt liten och sen flyttar den till ett större akvarium när den har växt till sig.

                          Jag har hört mycket om att äppelsnäckor ska vara duktiga algätare och passa bra i små akvarier, så jag skulle ha satsat på såna om jag var du.
                          min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                          Kommentar

                          • _Lena_
                            • June 2006
                            • 1273

                            #14
                            Ursprungligen postat av axeisi
                            har lite samma problem tror in att ancistrus kan fungera i ett 25 yngel kar? eller räcker det med äppelsnäckor?
                            och på tal om det. någon som vet vart det finns artbeskrivningar på snäckorna?
                            Äpplesnäckor är nog de bästa algätare vi har haft och då har vi haft både otocinclus och ansistrusar.

                            Kommentar

                            • Dysnomia
                              • April 2004
                              • 1692

                              #15
                              Våra äpplesnäckor är otroliga på att käka rent! Dessutom är de vackra där de glider omkring..
                              Här kan du läsa artbeskrivningar: www.applesnail.net
                              Skånetös i Dalarna
                              MIN ZOON!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...