Otocinclus vittatus som inte vill ha algtabletter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wickberg
    • October 2007
    • 76

    Otocinclus vittatus som inte vill ha algtabletter

    Hej,

    Undrar om någon som kan mer om malar än vad jag kan har ett tips om vad man gör med en Otocinclus vittatus som redan sugit i sig alla alger i tanken och fortfarande är hungrig. Köpte algtabletter som skulle vara för alla växtätande malar men de är mina tetror mer förtjusta i än malen. Tabletterna innehåller fiskprodukter så det kanske är därför?

    Hursomhelst har jag provat tinade frysta ärtor också men det var inget han gillade.

    Är det någon därute som har några tips?

    Vänliga Hälsningar:

    Wickberg
  • Sara1111
    • April 2007
    • 202

    #2
    Mina får broccoli ibland det tycker dom om. Men den måste ligga i ett dygn eller så innan den blir tillräckligt mjuk. Squash går också bra. Vilken tid lägger du i tabletten? Om du gör det på dagen så kanske dina tetror skrämmer bort otocincusen när de är där och nafsar, testa i så fall att lägga i tabletten när det är släckt i akvariet. Sedan kan det ju ta lite tid innan han fattar att tabletten faktiskt är mat. Lycka till!
    Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Otocinclus kan vara knepiga att få att ta ersättningsfoder, och framförallt klarar de inte att konkurrera med andra fiskar om maten.

      Saras tips, att vikta ned bitar av squash, broccoli, zucchini, brysselkål mm och låta det ligga i minst ett par dagar är bra. Otocinclus rör inte grönsaker förrän de börjat ruttna och blivit mjuka, så ta inte upp dem för snabbt.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Wickberg
        • October 2007
        • 76

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Otocinclus kan vara knepiga att få att ta ersättningsfoder, och framförallt klarar de inte att konkurrera med andra fiskar om maten.

        Saras tips, att vikta ned bitar av squash, broccoli, zucchini, brysselkål mm och låta det ligga i minst ett par dagar är bra. Otocinclus rör inte grönsaker förrän de börjat ruttna och blivit mjuka, så ta inte upp dem för snabbt.
        Tack för svaren! Ska testa att släppa i en bit zuccini ikväll!

        Kommentar

        • Sara1111
          • April 2007
          • 202

          #5
          Gör det så kommer dom säkert att äta efter ett tag. Om den inte sjunker kan du sticka en rostfri tesked igenom som tyngd.
          Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

          Kommentar

          Arbetssätt...