Gökmal (synodontis multipunctatus) funderingar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohanRex
    • June 2007
    • 144

    Gökmal (synodontis multipunctatus) funderingar.

    Artbeskrivningen på Zoopet säger 25 cm.
    Planetcatfish säger 16cm.
    Wikipedia säger 15cm.

    Vad skall man tro? Eftersom det är en stimfisk är det viss skillnad på ett stim 25cm individer och ett stim med 15cm.

    Dessutom, är dom mycket mörkare som ungdjur och ljusnar när dom blir äldre eller finns det en mörkare population. Jag var i zooaffären idag och dom hade multipunctatus enligt lappen som satt bredvid men dom var väldigt mörka och inte alls så stiliga som de ljusa exemplar jag sett tidigare.
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #2
    Om du är rädd att de ska bli förstora kan du ju köra på Synodontis Petricola istället, den är nästan likadan, men betydligt mindre.
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • JohanRex
      • June 2007
      • 144

      #3
      Jag har redan 2 petricola och det kommer nog bli någon till

      Multipunctatus gillar jag för att den dels är så vackert vit och att den blir större Frågan är bara hur stor den egentligen blir.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Och Fishbase anger 27,5 cm http://www.fishbase.com/Summary/spec...multipunctatus

        Om man vill jämföra så bör man i alla fall jämföra samma sak. Zoopet och Fishbase anger TL medan Planetcatfish anger SL. Om man plussar 3-4 cm för stjärten så blir Planet-catfish måttet 19-20 cm.

        Jag skulle vilja påstå att de i akvariet sällan blir större än ca. 20 cm, medan de i sjön kan bli ca. 5 cm längre.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • JohanRex
          • June 2007
          • 144

          #5
          Där lärde man sig något nytt. Visste inte att man mätte på olika sätt.

          Jag trodde att fisk i akvarie i allmänhet blev något större än i vilt tillstånd pga att dom inte behöver röra sig så mycket för att leta föda. Är det inte så? Eller varierar det mellan olika arter?
          Senast redigerad av JohanRex; 14 October 2007, 17:52.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av JohanRex
            Där lärde man sig något nytt. Visste inte att man mätte på olika sätt.

            Jag trodde att fisk i akvarie i allmänhet blev något större än i vilt tillstånd pga att dom inte behöver röra sig så mycket för att leta föda. Är det inte så? Eller varierar det mellan olika arter?
            Det varierar mellan olika arter. Främst kan man väl säga att fisk ofta blir rundare i akvarium än i naturen, men sällan längre.
            Dock så finns det undantag för allt.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • JohanRex
              • June 2007
              • 144

              #7
              Ja jag har hört talas om 16cm Golden (som bara skall bli 10cm) men det låter betryggande att det inte är normalfallet att växa på det viset.

              Så till den andra frågan. Den mörka multipunctatus förbryllade mig en del. Är det så dom ser ut när dom är små eller kanke finns det en mörkare population? Eller var det helt enkelt inte en multipunctatus jag såg?
              Senast redigerad av JohanRex; 14 October 2007, 19:01.

              Kommentar

              • HazelCR

                #8
                Ursprungligen postat av JohanRex
                Ja jag har hört talas om 16cm Golden (som bara skall bli 10cm) men det låter betryggande att det inte är normalfallet att växa på det viset.

                Så till den andra frågan. Den mörka multipunctatus förbryllade mig en del. Är det så dom ser ut när dom är små eller kanke finns det en mörkare population? Eller var det helt enkelt inte en multipunctatus jag såg?
                Det kan finnas en viss risk att det inte var en S. Multipunctaus du såg.
                Men om du tittar på bilder, så är de hyfsat lätta att känna igen ändå. Ett användbart tips är att en S. Mult. inte har fläckar under magen, vilket många hybrider har.

                S. polli är en kandidat till förväxling.
                Senast redigerad av Gäst; 27 October 2007, 07:45.

                Kommentar

                • JohanRex
                  • June 2007
                  • 144

                  #9
                  Ja pollin har mindre och fler prickar samt är mycket mörkare i skinnet (vad jag kan se på zoopets bilder). Den verkar misstänkt lik det jag såg. Får nog gå dit igen nån dag och ställa dom mot väggen.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...