Vem av dessa käkar mina växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    Vem av dessa käkar mina växter?

    Vilken mal är det som tuggar mina växter? De vanliga guldancistrusarna, L200 eller L48? Skulle gärna flytta den från akvariet med regnbågsfiskar för att kunna ha lite andra roliga växter än de stackare som överlevt hittills. Kan man ha någon av dem med malawiciklider? (jo, ancistrusarna vet jag...)
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är det svärdsplantor du har som ser lite taskiga ut, och det inte är näringsbrist så kan jag nog sätta en peng på Ancistrusen!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Inka
      • July 2005
      • 1233

      #3
      Det är någon som gnagt på alla plantor jag överhuvudtaget haft. Utom anubiasarterna... Har haft olika cryptocoryne och echinodorus. I mitt minsta akvarium har jag en Echinodorus "Rubin" tillsammans med ancistrus och den får vara ifred... Jag ser ju inte vad som händer i akvariet efter mörkrets inbrott, om jag säger så
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

      www.kvitter.n.nu

      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        #4
        Det kan mycket väl vara din L-200 som äter växterna (och/eller ancistrusarna som Ansjo säger) , jag hade en sådan som gick fram som en gräsklippare i karet...!
        Min zoon

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Att de går på Cryptecoryne ser jag som lite tveksamt, däremot brukar de går ner sig ibland för att komma snart igen, speciellt om man har planterat om eller gjort något annat drastiskt med karet.
          Det lustiga med Ancistrusen är att en del kan ha dem utan att de rör svärdsplantor, medans i andras fall (mitt) så kan man inte ens nämna ordet svärdsplanta innan de nästan hoppar ur karet för att få tag i dem.
          Är det fler växter som drabbats så kan det istället vara näringsbrist i karet. Göder du dina växter med någonting?
          Ger du dina malar någonting att äta, typ grönsaker eller algtabletter?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #6
            Ja, jag minns ju inte exakt vilka växtarter jag haft och av vilka som malarna åt på... men definitivt någon echinodorus. Malarna får både tabletter och grönsaker att äta. Det är ett bra tag sen jag hade några andra växter än anubias och hornsärv. Att växterna ändå hade dött av näringsbrist kan jag ju anta... men att de blev nedtuggade är jag säker på, det gick så fort och såg inte annars ut som att det var något fel på växten. Flyttade en illa åtgången echinodorus till malawiakvariet där den började växa som attan.
            Jag undrar eftersom jag hade velat ha nya växter och då tänkte börja göda dom ordentligt... känns bara så ruggigt trist om de ändå ska bli nerknaprade.
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #7
              Mina ancistrusar älskar svärdsplantor- de gnager lite på dem trots algtabletter och grönsaker.
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              • Inka
                • July 2005
                • 1233

                #8
                När jag just börjat med akvarium hade jag svärdsplantor men då hade jag inga problem med knaprande på växter... det var först när vi började hinka i en massa andra L-malar som det uppstod skador på växterna... Insåg rätt snart att det var omöjligt att ha nästan några växter i akvariet med en träknaprande panaque, en L-128 och en L-66...
                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                www.kvitter.n.nu

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Jag har ett 15-tal L-malar i mitt kar och fullt av växter, dock inte någon echinodorus. Man får välja lite och det finns så mycket annat man kan ha istället för svärdsplantor, och Aponogeton i någon form är ett bra tips. Se till att göda växterna, och ge malarna tillräckligt med mat så brukar det gå bra.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Inka
                    • July 2005
                    • 1233

                    #10
                    Får göra så... Blir kanske som en nystart då. Ska försöka välja växter efter malarna mer den här gången...
                    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                    www.kvitter.n.nu

                    Kommentar

                    Arbetssätt...