Otocinclus som vägrar äta alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sara1111
    • April 2007
    • 202

    Otocinclus som vägrar äta alger

    Har fått massa alger (olika sorter) i mitt 54l och köpte därför 3 otocinclus. Dom är visserligen jättesöta men har på 1 månad inte ätit en enda alg! Om jag ger tablett eller broccoli så äter dom men inga alger. Nu har jag inte gett dom någon mat på ca 1 vecka för att se om de börjar äta alger, men icke. Hur gör jag nu, vill ju inte att de ska svälta ihjäl?
    Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Du har troligtvis "fel" sorts alger för att dina ottisar skall äta dom. Dom äter int alla sorters alger, men en del alger äter dom säkert, även om det in syns.
    Om du inte vill att dom ska svälta ihjäl så får du stödmata dom och hålla koll på deras magar så att dom är runda och goa.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • Skiren
      • December 2005
      • 749

      #3
      Dessutom äter de inte gärna de alger som vi ser då dessa är "gamla" utan de äter de nya späda smaskiga algerna som inte riktigt syns.
      http://skiren.blogspot.com

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #4
        Min gnager hela tiden runt på algerna på bakgrunden. De struntar i all annan mat.
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        • Sara1111
          • April 2007
          • 202

          #5
          Ok, då ska dom få mat ikväll. Men hur gör jag med algerna då? Finns det någon annan som äter "gamla" alger? Det gör inget om de blir för stora för 54l då de kan flytta till större kar på 110l senare.
          Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Det beror helt på vilka alger det är! Det finns bruna alger, grönalger, prickalger, tofsalger, trådalger, med mera. Ta reda på vilken sort du har.

            Mina ancistrus-malar äter grönalgerna (gröna alger som blir som en mjuk "matta" av cirka 3-5 millimeter långa "hår") och vissa av de bruna algerna (inte alla). Mina ancistrusar gillar inga andra alger.

            Jag kan tänka mig att otocinclusarna äter främst samma alger som ancistrusarna, men även att de äter mycket "nya" alger som sagt, så att det knappt märks.

            Tofsalger och trådalger finns det vad jag vet inga fiskar som äter, iallafall inga som passar i ett 50-100-literskar.

            Här är en länk som visar några av de mest vanliga algerna, men hittade inte de grönalger jag menar, som mina ancistrusar äter, på den sidan:
            Senast redigerad av toccata; 05 October 2007, 14:57.
            / Ebba

            Kommentar

            Arbetssätt...