Fel på Zoopet !?!?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Jag har under de senaste månaderna jobbat en hel del med en ny bok om L-malar och har då kunnat konstatera att det finns en hel del fel bland Zoopets artbeskrivningar just för dessa fiskar - faktiskt också lite fel på Planetcatfish var sinfo som jag annars till stor del har använt när jag skrivit artbeskrivningarna.
    Jag kommer därför framöver att göra en genomgång av alla artbeskrivningar på L-malar för att korrigera det som är fel.

    I just detta fall är Planetcatfish som har rätt. Tack för påpekandet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #17
      det verkar som om dom malarna jag har köpt, vilka enligt www.aleds.se är Peckoltia Vittata äter lite av varje. Räkmix, pellets, flingor som ramlade ner på botten, samt även lite alger. Såg en igår som "tuggade" sig över en alggrön kolsten, lämnade ett svart streck efter sig. Så de är kanske allätare.....
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Enligt info så förekommer i stort sett inte alls P. vittata i handeln (om den ens någonsin har förekommit) - oftast så är det antingen Peckoltia sp. L015 eller Panaqolus/Panaque sp. LDA67 som säljs under namnet P. vitatta
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • spazm
          • August 2006
          • 315

          #19
          Den bilden som är på Åleds hemsida för Peckoltia vittata är ingen Peckoltia Vittata utan en Panaque Maccus (Dessa 2 blandas alltid ihopa eftersom handelsnamnet för båda är Clown Pleco).

          Bilden på zoopet som beskriver en Peckoltia vittata är inte heller rätt. Teckningen i ansiktet på bilder på zoopet är fel.

          Om du skall få kolla på din clown pleco o konstatera vad för sort det egentligen är bör du titta på:

          Panaque Maccus (L-104)

          Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


          Peckoltia vittata (L-015)

          Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


          Där är rätt bilder på båda arterna och rätt namn och l-nummer

          Jens
          Ad nocendum potenses sumus

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #20
            Då undrar jag vad jag har i karet...?

            Någon av er som kan se på dessa lite småsuddiga bilderna vilken mal det är ???????
            Bifogade filer
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #21
              Vore intressant att få reda på för min del också Kensa.
              Jag har en precis likadan - inköpt under handelsnamnet "clown pleco" såklart
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • spazm
                • August 2006
                • 315

                #22
                Det är Panaque Maccus, utan tvekan.

                Jens
                Ad nocendum potenses sumus

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #23
                  skulle förklara deras tuggande på rötterna....

                  vad mer än rötter skulle ni ge dom att äta ?
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #24
                    Som Zoopet säger:
                    "Allätare, men en stor del av kosten utgörs av alger och rötter. Äter i akvarium det som erbjuds men en stor del av kosten skall utgöras av grönfoder samt någon/några gånger i veckan lite fryst foder. Det är också viktigt att det finns flera olika slags rötter i akvariet som den kan få sätta tänderna i."

                    Som planetcatfish säger:
                    "A wood-eating fish, the tank should be decorated with several different types of driftwood. These fish really like to have something to chew on and squash, cucumber, and other vegetables should be readily available to them (yams are a favourite). Supplement two to three times weekly with frozen foods."
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Ursprungligen postat av spazm
                      Det är Panaque Maccus, utan tvekan.
                      Yep! Det har bott en sån i mitt SA. Förutom rötter åt h*n även algtabletter, suash och vanlig fiskmat.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • spazm
                        • August 2006
                        • 315

                        #26
                        Jag har vid tillfälle haft 5st. De var i mitt tyckte något småkräsna faktiskt. Gurka och squash vart inte speciellt populärt, rötter åt de en hel del av (och som alla panquer så bajsade de mängder). Frysfoder är klart poppis, artermia, röda mygg verkade det som om mina gick igång på samt VISSA märken av waffers. Dock så var de alltid runda o trinda om magen så mat fick de i sig!

                        Tips är att skaffa lite bamburör med innerdiameter runt 3cm. Mina älskade dessa "trägrottor" och valde dem framför stengrottor. Går alltid att gömma under stenar eller rötter om man inte tycker det är så snyggt med bamburör nerkörda i sanden över allt..

                        Lycka till med din panquer Kensa!

                        Jens
                        Ad nocendum potenses sumus

                        Kommentar

                        Arbetssätt...