Verkar som rodnad beror på...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricky76
    • July 2007
    • 17

    Verkar som rodnad beror på...

    Jag har två ancistrus, varav den ena (hanen) nyligen har utvecklat en viss rodnat på fjällen (precis ovanpå huvudet). Efter lite grubblande kom jag på att kolla pumpen, och det visade sig att den av misstag var avstängd!

    Nu är den dock satt på fullt ös igen, men jag kom på att tänka på en sak;

    För ett par år sedan hade jag ett 250liters kar men en gibbiceps i (jag vet, borde haft större). Hur som helst, så var vattenströmmen inte tillräkligt stark för det karet, och gibbicepsen utvecklade exakt samma rodnad, och dog dessvärre ett par dagar senare.

    Jag vet att malar kräver stark ström. Kan det vara brist på vattenflöde som har orsakat rodnaden? Och även att min gibbi de facto dog?

    Hoppas min stackars ancistrus klarar sig. Han verkar fortfarande vilja äta i vart fall, så hoppet är väl inte helt ute...

    Någon som har varit med om liknande?
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    hmm hur länge var pumpen avstängd?? varför tror du att det har med pumpen o göra ??

    jag har svårt att tro att det du nämner kan bero på att pumpen vart avstängd. jag ser inte varför det ska ha bildats en rodnad på malen pga en sån sak.

    jag kan däremot tro att det kan bero på att malen kanske bränt sig på doppvärmaren lr liknande.

    har sett en del skräcksenarion där malar gått i kar där det bara funnits syressten utan någon cirkulation lr liknande. Det har aldrig lett till en rodnad utan bara till döden vad jag förstått
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      om en pump varit avstängd mer än 30 min är det viktigt att RENGÖRA den INNAN du startar den, annars bildas syreätande bakterier = syrebrist. det hände mig förut när jag satte igång en pump som varit av i några timmar. alla fiskarna samlads vid ytan, så jag rengjorde pumpen och gjorde vattenbyte, då blev det bra igen

      rodnad på huvudet kan bero fisken fastnat nånstans eller slagits med andra fiskar, så var iaf fallet när mina ancistrushonor hade rodnader på huvudet

      när fisken sitter på glaset, andas den väldigt snabbt då? isf kan det vara syrebrist.
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Rodnad hos malar (eller fisk i allmänhet) är oftast blödningar i huden, i sin tur oftast orsakade av bakterieinfektion, i sin tur oftast orsakat av dålig vattenkvalitet.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...